לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

סיבוכים של גסטרוסטום

החדרת גסטרוסטום (PEG) לקיבה היא הליך רפואי נפוץ המשמש להזנת חולים שאינם מסוגלים לאכול או לבלוע עצמאית, באמצעות צינור המוחדר לקיבתם מדופן הבטן. למרות שזהו הליך מציל חיים עבור רבים, סיבוכים, אם כי נדירים, יכולים להתרחש בעקבותיו. במקרה של תינוקות, סיבוכים אלה יכולים להיות חמורים במיוחד בשל בריאותם השברירית. יתרה מכך, במקרים מסוימים סיבוכים של גסטרוסטום עלולים להיות תוצר של רשלנות רפואית, מה שמוסיף רובד נוסף של מורכבות למצב. במאמר זה נבחן את הסיבוכים הקשורים להליכי גסטרוסטום בתינוקות ואת אפשרויות ההתמודדות עם רשלנות רפואית בהקשר זה.

 

מהי הזנה בעזרת גסטרוסטום ומי זקוק לה?

הזנה בעזרת גסטרוסטום PEG – פעולה רפואית הידועה בעגה המקצועית בתו "גסטרוסטומיה אנדוסקופית" – היא הליך רפואי זעיר פולשני שבו מוחדר צינור הזנה לקיבה דרך דופן הבטן. הליך זה מיועד בדרך כלל לתינוקות שאינם יכולים לצרוך תזונה מספקת דרך הפה עקב ליקויים רפואיים שונים כגון ליקוי נוירולוגי, אנומליות מולדות או פגות.

גסטרוסטום צינור הזנה PEG

 

8 סוגי סיבוכים של גסטרוסטום (PEG) אצל תינוקות

הליכי PEG, כאשר הם מבוצעים כהלכה, נחשבים בדרך כלל בטוחים. עם זאת, הם אינם נטולי סיכונים, ויכולים להיווצר סיבוכים במסגרתם או בעקבותיהם. עם הסיבוכים של גסטרוסטום בתינוקות נמנים שמונת סוגי הסיבוכים הנפוצים להלן:

  1. זיהום: זיהום הוא אחד הסיבוכים השכיחים ביותר של החדרת צינור הזנה לקיבת התינוק. האזור בדופן הבטן שבו הוכנס צינור ההזנה יכול להזדהם, מה שמוביל לדלקת מקומית ואי נוחות כללית. לעיתים אף נוצרים זיהומים חמורים שעשויים לדרוש טיפול אנטיביוטי או הסרה מוחלטת של צינור ההזנה.
  2. דלקת הצפק: החדרת צינור ה-PEG טומנת בחובה סיכון לדלקת הצפק, שהיא דלקת של רירית חלל הבטן. מצב זה יכול להיות מסכן חיים עבור הרך הנולד, וככזה הוא דורש טיפול רפואי מיידי.
  3. החזר קיבתי ושטי: רפלוקס קיבתי-וושטי יכול להתרחש אם צינור ה-PEG מאפשר לתוכן הקיבה לזרום חזרה אל הוושט, מה שעלול להוביל לדלקת בוושט ואף לדלקת ריאות.
  4. תזוזת הצינור או התנתקותו: צינור ה-PEG עלול לזוז או להיעקר ממקומו, ולגרום לבעיות האכלה ואי נוחות רבה ליילוד. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך במיקום מחדש או החלפה של צינור ההזנה עקב כך.
  5. דימום: למרות שזהו סיבוך נדיר, דימום יכול להתרחש במהלך ההליך להכנסת הגסטרוסטום או אחריו עקב פגיעה בכלי דם. במקרים של דימום חמור, עלולה להידרש אף התערבות כירורגית.
  6. תגובות אלרגיות: חלק מהתינוקות עלולים לחוות תגובות אלרגיות לחומרים שצינור ההזנה עשוי מהם.
  7. רקמת גרנולציה: רקמת גרנולציה יכולה להיווצר סביב הפתח שדרכו הוחדר צינור ה-PEG לקיבה, מה שמוביל לאי נוחות מקומית ודלקת.
  8. חסימת צינור: צינור ה-PEG יכול להיחסם על ידי פורמולה, תרופות או הפרשות מצטברות, מה שעלול לדרוש החלפה או שטיפה שלו.

 

רשלנות רפואית וסיבוכי גסטרוסטום

רשלנות רפואית מתרחשת כאשר גורם רפואי לא מצליח לספק למי ממטופליו, טיפול העומד בסטנדרטים המקצועיים הרלוונטיים לתחום עיסוקו, וכתוצאה מכך נזק נגרם למטופל. בהקשר של הליכי הכנסת גסטרוסטום בתינוקות, רשלנות רפואית יכולה להוביל להחמרת מצב התינוק, בנסיבות הבאות:

  • הערכה לא מספקת של התאמת הטיפול למטופל: אי הערכת התאמתו של התינוק להליך PEG, תוך התחשבות במצבו הרפואי הספציפי, עלול להוביל לסיבוכים.
  • טכניקה שגויה: ביצוע הליך החדרת צינור הזנה בצורה שגויה או ללא הכשרה מתאימה עלול לגרום לסיבוכים שניתן היה להימנע נמהם.
  • רשלנות בטיפול: טיפול לא הולם בתינוק לאחר ההליך, כגון היגיינה לקויה או העדר מעקב מספק אחר מצבו, עלול להוביל לזיהומים או סיבוכים אחרים.
  • אי טיפול בסיבוכים: הצוות הרפואי חייב לזהות באופן מיידי ולטפל בסיבוכי הגסטרוסטום כאשר הם מתרחשים, כדי למנוע התפתחות של נזק חמור לתינוק.

לאחר הלידה ישנם מקרים רבים בהן נבחנת יכולתו של הצוות הרפואי להתמודד עם מצבים מורכבים. ישנה חשיבות עליונה לטיפול נכון בסיבוכים ותקלות כדי למנוע הדרדרות, אך לצערנו ישנם מקרים רבים של רשלנות רפואית לאחר הלידה וכדאי להכיר אותם, לשאול לגביהם ולהיות ערוכים, כדי שאתם ותינוקכם לא תפגעו.

 

אילו פעולות משפטיות רשאים לנקוט הורים לתינוקות שנפגעו מסיבוכים של גסטרוסטום?

רשלנות רפואית בתינוקות היא דבר שכיח לצערנו. להורים לתינוקות שעברו הליך גסטרוסטומיה אנדוסקופית, יש את הזכות לצפות לרמה גבוהה של טיפול ולפנות להליכים משפטיים אם הם חושדים ברשלנות רפואית שהובילה לסיבוכים של גסטרוסטום בילדם. במקרה של סיבוכי גסטרוסטום שנגרמו ליילוד בעקבות מחדל רפואי, ניתן לתבוע פיצויים בגין הסיבוכים שנגרמו כתוצאה מהליך זה, כגון זיהום, דימום, נזק למעי, דלקת, הפרעה בגדילה ועוד.

בקצרה, אם אתם חושדים כי התרחש מחדל רפואי בהליך גסטרוסטום בתינוק שלכם, חשוב לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בהקדם האפשרי. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה שלכם ולסייע לכם להבין את זכויותיכם ואפיקי הפעולה המתאימים למימושן המיטבי.

סיבוכים של גסטרוסטום
סיבוכים של גסטרוסטום

 

סיכום רשלנות רפואית בהתקנת צינור הזנה – סיבוכים של גסטרוסטום

סיבוכים של גסטרוסטום יכולים להיות חמורים, ולגרום לנזקים משמעותיים לתינוק שעלולים ללוות אותו לשארית חייו. לכן מומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית במקרה של חשד לסיבוכי גסטרוסטום בתינוק שנוצרו בעקבות מחדל רפואי. ראשית, עורך דין רשלנות רפואית יוכל לסייע לכם להבין אם אכן התרחש מחדל רפואי שמהווה עילה קבילה להגשת תביעת פיצויים. שנית, אם התרחש מחדל רפואי מסוג רשלנות רפואית בהליך גסטרוסטום, עורך הדין יוכל לעזור לכם להוכיח זאת בפני בית המשפט.

באופן זה עורך דין רשלנות רפואית שטובר וטולדנו יוכל לסייע לכם לקבל את הפיצויים המגיעים לכם כדי לכסות את העלויות הרפואיות, את הנזק הפיזי והנפשי שנגרם לילדכם ולכם, ואת אובדן ההכנסה. למידע נוסף על אפשרויות הטיפול המשפטי במקרי סיבוכים בהליך גסטרוסטומיה אנדוסקופית בתינוק – פנו כעת אל משרד עו"ד רשלנות רפואית שטובר טולדנו רשלנות.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
התכווצות הרחם לאחר לידה
התכווצות הרחם לאחר לידה
דימום אחרי לידה
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית?
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.