לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

אספיקציה או תשניק סב לידתי עקב רשלנות רפואית בלידה

תשניק סב-לידתי או אספיקציה, הם שמות שונים המשמשים לתיאור מצב רפואי חמור המתרחש כאשר תינוק שזה עתה נולד אינו מקבל מספיק חמצן לפני, במהלך או מיד לאחר הלידה. חוסר חמצן זה עלול להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים ביילודים, ובמקרים מסוימים, לנכויות לכל החיים. בעוד שההתקדמות בתחום הרפואה שיפרה משמעותית את אמצעי האבחון והטיפול הזמינים עבור אספיקציה, עקב מקרים של רשלנות רפואית בלידה – תשניק סב לידתי או אספיקציה, עדיין מתרחשים מעת לעת ומביאים לתוצאות הרסניות הן לתינוק והן למשפחתו.

במאמר זה, נתעמק בנושא מורכב זה ובתרופות המשפטיות הזמינות לנפגעי מחדלים רפואיים שהובילו לפגיעות הנובעות ממחסור בחמצן בילודים.

 

מהו תשניק סב לידתי או אספיקציה?

תשניק סב לידתי, הידוע בעגה הרפואית בתור 'אספיקציה', הוא מצב שבו יילוד חווה חוסר חמצן לפני, במהלך או מיד לאחר הלידה. כאמור לעיל, חוסר חמצן זה יכול להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים, שעלולים לגרום לבעיות נוירולוגיות והתפתחותיות ארוכות טווח.

התערבות רפואית מהירה היא חיונית כדי למתן את השפעותיה של האספיקציה, ולכן במצבים בהם יש חשד לכך שהמצב לא אובחן או טופל בזמן וכהלכה, יש מקום לבחון בכלים משפטיים, האם עסקינן במחדל רפואי המצדיק הגשת תביעת רשלנות רפואית.

 

אילו גורמים עשויים להוביל לתשניק סב לידתי?

מצוקה עוברית על רקע תשניק סב לידתי או אספיקציה, עשויה להתעורר כאשר נוצרות בעיות הקשורות בחבל הטבור או פעולתו, הפוגעות באספקת החמצן התקינה לעובר. למרות שלא כל המקרים של ליקויים בחבל הטבור מביאים בהכרח לפגיעות ביילוד, ישנה חשיבות מכרעת לאבחון וטיפול מהיר בסיבוכים כאלו, על מנת למנוע טרגדיה.

לתשניק סב לידתי מגוון רחב של גורמים אפשריים. לפיכך, ניטור ערני של מהלך ההריון הוא קריטי כל כך. במסגרת זו, הרופאים המטפלים בנשים הרות, מצופים לזהות סיבוכים פוטנציאליים ולקשר בין גורמי סיכון רלוונטיים לבין הסבירות להתרחשויות שיכולות להעמיד את שלום העובר והאם בסיכון, לרבות פוטנציאל להיווצרות אספיקציה. לדוגמא, סוכרת הריון נחשבת כגורם סיכון נפוץ שהקשר בינו לבין הופעת תשניק סב לידתי, ידוע.

גם היפרדות שליה, קרע בחבל הטבור, כליאת כתפיים הסתבכות חבל הטבור סביב גוף העובר או הצוואר שלו, חבלה בבטן האם וגורמים נוספים – עלולים להוביל לתשניק סב לידתי. במקרים כאלה, איחור באבחון, אבחון שגוי או אי התייחסות לתסמינים המחשידים במצוקה עוברית, עלולים להוביל לתוצאות הרות אסון ולהיחשב בבחינת רשלנות רפואית בלידה, המקימה עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בלידה – תשניק סב לידתי או אספיקציה.

 

כיצד באה לידי ביטוי רשלנות רפואית המביאה לאספיקציה?

רשלנות רפואית בלידה עלולה להתבטא באיחור באבחון של מצוקה עוברית, שגיאה באבחנה ו/או אי מתן טיפול מתאים ובמועד על מנת לייצב את מצבו של העובר ולמנוע סיבוכים נוספים עד סכנה לחייו. סטייה מנורמות ומנהלים רפואיים מקובלים, כמו גם אי הקפדה על חובת הזהירות החלה על הגורמים הרפואיים העוסקים במלאכה, יכולות להוביל למחדלים אלו, שעלולים לעלות לאם וליילוד בבריאותם ואף בחייהם.

כיצד ניתן להוכיח כי נגרמו ליילוד נזקי אספיקציה בשל רשלנות רפואית בלידה

 

על רשלנות רפואית באבחון של אספיקציה (תשניק סב לידתי)

אבחון הופעתו של תשניק סב לידתי (אספיקציה), או מצוקה עוברית, כרוך בזיהוי ירידה בתנועות העובר ובקצב הלב שלו, הניכרות בבדיקות המוניטור. ירידה בקצב הלב, עלולה לאותת על מצוקה עוברית, המחייבת התערבות רפואית מהירה לייצוב מצבו. במקרים של חשד למצוקה עוברית ממשית בהריון בשלביו המתקדמים, לעיתים ההחלטה על ניתוח קיסרי עלולה להפוך הכרחית להצלת חיי התינוק. מכאן החשיבות הרבה על הקפדה על פרוטוקולי האבחון של סב-לידתי.

 

רשלנות רפואית בטיפול במצוקה עוברית על רקע תשניק סב לידתי

במהלך הטיפול באספיקציה, הצוות הרפואי נושא באחריות לפעולה מהירה ונחושה תוך הקפדה על הסטנדרטים הרפואיים המקובלים לשמירה על רווחתו של היילוד. במצבים קריטיים אלו, לכל רגע שעובר יש משמעות, שכן כל עיכוב בטיפול עלול לגרום לנזק חמור ובלתי הפיך, שעלול אף להוביל לתוצאות קטלניות.

לאחר הלידה, סימני תשניק מתגלים באמצעות אינדיקטורים כמו גוון עור כחלחל, חיוורון וסממנים אחרים שיכולים להצביע על בעיות מוחיות, כדוגמת שינוי ברמות הערנות של התיננוק, אי תגובתיות, רפיון יתר של שרירי התינוק, ירידה חדה בלחץ הדם, התקפי פרכוס ועוד.

בהתאם לנסיבות, יש לנקוט באמצעים מתאימים כגון הנשמה והחייאה, או מתן תרופות באופן מיידי.

 

כיצד ניתן להוכיח כי נגרמו ליילוד נזקי אספיקציה בשל רשלנות רפואית בלידה?

כדי לבסס טענה לרשלנות רפואית שגרמה לנזקי אספיקציה לילוד, יש צורך להוכיח בבית המשפט 3 אלמנטים חיוניים, שכל אחד מהם מחוזק ומובהר באמצעות חוות דעת משפטית של רופא מומחה מתחום המיילדות:

  1. הוכחה להתרשלות הנתבעים – על התובעים מוטלת המשימה להוכיח שהצוות הרפואי או הגורם הרפואי העומד לדין, לא הצליח לאבחן בצורה מקצועית ומיידית מספיק, אינדיקטורים המצביעים על תשניק סב לידתי ושהבעיה לא טופלה כראוי (מה שעשוי להתבטא גם בעיכובים בלתי מוצדקים בהוצאת העובר מרחם האם).
  2. הוכחת הנזק לתובעים – התובעים נושאים באחריות להציג לבית המשפט הוכחות לקיומו של נזק מתמשך ובלתי הפיך שנגרם ליילוד, כתוצאה מהרשלנות הרפואית לה הם טוענים.
  3. הוכחה לקשר סיבתי – על הנתבעים להוכיח בבית המשפט את קיומו של קשר קוהרנטי ומוכח בין הרשלנות שלטענתם חטאו בה הנתבעים לבין הנזק ליילוד, כולל את היקף ואופי הנזק שנגרם. קשר סיבתי זה מהווה מרכיב הכרחי להוכחת עילת התביעה ואומדן היקף הפיצוי המגיע לתובעים.

לאור הצורך בשלושת המרכיבים הללו לביסוס צדקת התובעים, חשוב לתמוך את טענותיהם בראיות רלוונטיות ולחזק במסמכים רפואיים מתאימים וחוות דעת של רופאים מומחים. עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע לתובעים באיסוף הראיות הנחוצות וקבלת חוות דעת מקצועית מרופאים מומחים רלוונטיים.

 

מהו חלון הזמן להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה – תשניק סב לידתי או אספיקציה?

במקרים של רשלנות רפואית ביילודים, הגשת התביעה במסגרת הזמן שהחוק מקצה לכך, משחקת תפקיד מרכזי. תקופת ההתיישנות של תביעות רשלנות רפואית בלידה או בהריון, מתחילה מהיום שבו היילוד מגיע לגיל 18, ואורכת 7 שנים,  מה שמאפשר לילדים שנפגעו ממחדלים רפואיים בהריון או בלידה שלהם, לפתוח בהליכי תביעה עד הגיעם גיל 25.

אספיקציה או תשניק סב לידתי עקב רשלנות רפואית בלידה
אספיקציה או תשניק סב לידתי עקב רשלנות רפואית בלידה

 

לסיכום

תשניק סב לידתי או בשמו הנוסף – אספיקציה, הוא מצב מורכב ומסוכן ביותר, הדורש תשומת לב זהירה, התערבות בזמן וטיפול רפואי מדויק ומקצועי. למרבה הצער, מקרים של רשלנות רפואית המובילה לתשניק סב לידתי, עדיין מתרחשים לעיתים, ובהשלכותיהם המצערות ומרחיקות הלכת, הנפגעים נושאים לשארית חייהם.

בהתאם לכך, אם אתם סבורים שאתם ובני משפחתכם נפגעתם מרשלנות רפואית שהובילה לתשניק סב לידתי או אספיקציה, אנו קוראים לכם לנקוט בפעולה. משרד עו"ד שטובר טולדנו מלווה מזה שנים תביעות רשלנות רפואית בלידה ובהריון, ומוסמך לספק לכם וליקיריכם, את התמיכה והליווי המשפטי הדרושים לכם למיצוי זכויותיכם.

פנו אלינו בהקדם לתיאום פגישת ייעוץ דיסקרטית ללא התחייבות, ותנו לנו לעזור לכם לבחון את האפשרות לנקיטת צעדים משפטיים וקבלת הפיצוי המגיע לכם ולילדכם.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
זירוז לידה
קרעים בלידה
היפרדות שליה בלידה
היפרדות שליה בלידה – רשלנות רפואית
פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה
פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.