לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

רשלנות רפואית ילדים

רפואת ילדים הינה תחום עדין ומורכב, בעל היבטים ייחודים משלו הדורש התייחסות והתמחות שונות לגמרי מרפואת בוגרים, הן בגלל יכולותיו הפיסיות של הילד והן בשל יכולתו של הילד למסור מידע שלם על מצבו ותחושותיו. בהתאם לכך, גם ההתייחסות למקרים של רשלנות רפואית וטיפול רפואי לוקה בחסר בקרב ילדים שונה לחלוטין, ומחייבת חשיבה מעט שונה.

 

התרשלות רפואית בילדים

חובתו של הרופא להתייחס בזהירות המרבית כלפי כל מטופל בכלל וכלפי ילד בפרט ולהעניק לו את הטיפול הסביר וההולם ביתר את מצבו. אבחונו של הרופא צריך להיות מדויק ככל האפשר, שאם לא כן, עלולים להיגרם לילד נזקים משמעותיים ארוכי טווח ואף מוות. נוסף על כך, ישנם מקרים רבים בהם המחלות והמומים מהם סובל הילד מקורם בטיפול רפואי רשלני ולקוח עוד בזמן ההיריון והלידה, ומרבית התביעות בגין רשלנות רפואית מקורן בתקופה זו.

במידה וילדיכם סבל מטיפול רפואי לוקה בחסר, בלתי זהיר ומרושל או מאבחנה רפואית שגויה בעליל, הנכם זכאים לפתוח בהליכים משפטיים כנגד האחראים על כך על מנת לקבל פיצויים כספיים ולמנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד. חשוב לציין כי פעמים רבות, בעקבות טיפול בלתי זהיר בילדים, הילד סובל מנזקים ארוכי טווח המחייבים טיפולים רפואיים ממושכים ויקרים, שלא תמיד ידיו של הוריו משגת לממן אותם. פיצויים כספיים יכולים להקל, לסייע ואף לאפשר את אותם טיפולים רפואיים שילדיכם זקוק להם על מנת לחזור אל עצמו.

התרשלות רפואית בילדים

 

רשלנות רפואית בילדים – הפחד הנוראי ביותר שלנו כהורים

כהורים, אנחנו סומכים על הרופאים שיידעו להדריך אותנו כיצד לטפל בילדינו בצורה הטובה ביותר. אולם לפעמים, למרות הפנייה לטיפול רפואי, אנחנו מרגישים שלא בוצעו כל הבדיקות הנחוצות או שבריאות הילד לא השתפרה לאחר הטיפול. במצבים אלו, חיוני להודיע על כך בעקביות ובנחישות לרופא הילדים, כדי להבטיח שהילד מקבל את הטיפול הטוב ביותר.

בנוסף, אם נגרם לילד נזק בגלל הטיפול הרפואי, ייתכן שיהיה צורך לבדוק האם מדובר ברשלנות רפואית והאם יש מקום להגיש תביעת פיצויים בהתאם לנסיבות.

 

באילו אופנים רשלנות רפואית בילדים עלולה להתבטא?

ישנם מספר סוגים בולטים של מחדלים רפואיים שעלולים לפגוע בילדים:

  1. אבחון שגוי – מצב שבו הרופא לא מצליח לאבחן נכון את מצבו הרפואי של הילד, מה שגורם לעיכוב במתן הטיפול הנחוץ לו ועלול לגרום נזק נוסף.
  2. טעויות במתן תרופות – מצב שבו הרופא רושם לילד תרופה לא נכונה, תרופה שהילד אלרגי אליה, תרופות במינון לא נכון או באופן נטילה לא נכון, וכדומה – מה שגורם לתופעות לוואי או למינון עודף וסיכון לבריאות הילד.
  3. טעויות בניתוח – כאשר המנתח מבצע הליך שגוי או עושה טעויות במהלך הניתוח, מה שגורם לנזקים מיותרים לילד.
  4. פגיעות בלידה – מצב שבו הצוות הרפואי לא מספק טיפול הולם ליולדת או לילוד, מה שפוגע בתינוק.
  5. טיפול מושהה – כשהצוות הרפואי לא עורך מעקב הולם אחר מצבו של הילד ולכן מאחר במתן הטיפול, מה שגורם נזק מיותר.

 

מתי ראוי לשקול להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בילדים?

ילדים פגיעים יותר ממבוגרים למחדלים רפואיים מפאת הצרכים הגופניים והנפשיים הייחודיים להם. למרבה הצער, רשלנות רפואית עלולה להתרחש בכל שלב משלבי הטיפול הרפואי בילדים – החל מתהליך האבחון, עבור בשלב הטיפול עצמו ועד לשלבי המעקב הרפואי.

אם נגרם לילד נזק פיזי או נפשי קבוע בגלל טיפול לא נכון, אי אבחון או עיכוב באבחון של בעיה רפואית, הדבר עלול להיחשב כהתרשלות מצד הגורם הרפואי ולהוות עילה לתביעת רשלנות.
כלומר, אם הילד נפגע בריאותית באופן בלתי הפיך בגלל טעות או רשלנות של הצוות המטפל, ייתכן שניתן לתבוע את בית החולים או הרופא על הנזק שנגרם.

 

מהם הסעדים הזמינים עבור ילדים נפגעי רשלנות רפואית והוריהם בחוק הישראלי?

הורים לילדים שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית יכולים להגיש תביעת נזיקין נגד הגורמים הרפואיים האחראים לפגיעה ונגד בתי החולים בהם הם מועסקים.

הגשת תביעה מסוג זה במקרה של רשלנות בטיפול בילד מאפשרת להורים לקבל פיצוי כספי עבור ההוצאות הרפואיות, הכאב והסבל והנזקים האחרים שנגרמו לילד כתוצאה מהרשלנות.

כלומר, החוק בישראל מעניק להורי הילד שנפגע אפשרות להגיש תביעה אזרחית נגד הרופאים ובתי החולים ובכך לקבל פיצוי כספי על הנזק שנגרם בשל הטיפול הרשלני. זוהי הדרך שבה החוק מגן על ילדים שנפגעו מרשלנות רפואית.

 

את מי תובעים במקרים של רשלנות רפואית שילד נפגע ממנה?

ניתן לתבוע מספר גורמים על רשלנות רפואית שפגעה בילד:

  • את הרופא או אנשי הצוות הרפואי שטיפלו בילד באופן רשלני וגרמו לנזק.
  • את בית החולים או המוסד הרפואי שבמסגרתו ניתן הטיפול הלקוי לילד – למשל מרפאת קופת חולים, טיפת חלב, מכון רפואי פרטי וכד'.
  • את קופת החולים שהעסיקה את הרופא המטפל.

הבחירה בגורם שייתבע תלויה בנסיבות הספציפיות של המקרה. מומלץ להיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה, לבחינת האפשרויות הרלוונטיות במקרה הספציפי.

 

על האפשרות הזמינה להורים להגשת תביעת פיצויים בשם ילדם

הורה יכול להגיש תביעה משפטית בשם ילדו הקטין שנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית, שכן ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים, ולכן הם מוסמכים לייצג אותם ולהגיש תביעות בשמם עד הגיעם לגיל 18.

לאחר שהילד מגיע לבגרות משפטית, בגיל 18, הוא יכול כבר להגיש תביעה בעצמו בגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהרשלנות הרפואית, בתנאי שהוא נחשב כשיר מבחינה משפטית לעשות זאת.

 

מה תקופת ההתיישנות החלה על הגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון או טיפול בילדים?

במקרים של רשלנות רפואית כלפי קטינים, קיימות שתי אפשרויות להגשת תביעה:

  • עד גיל 18 – ההורים או האפוטרופוסים של הילד יכולים להגיש תביעה בשמו עד הגיעו לגיל הבגרות.
  • עד גיל 25 – הילד עצמו יכול להגיש תביעה עד 7 שנים ממועד הגיעו לגיל 18, כלומר עד גיל 25. לדוגמה: אם ילד עבר ניתוח רשלני בגיל 5, הוא יוכל להגיש תביעה בשל כך, עד שיגיע לגיל 25.

כלומר, קיימת תקופת התיישנות מוארכת להגשת תביעות במקרים של רשלנות רפואית כלפי קטינים.

 

ומה לגבי נזקים מטיפול רפואי לקוי שהתגלו רק כעבור שנים?

במצב שבו נזקים הנובעים מרשלנות רפואית בילד מתגלים רק לאחר שנים, הדבר מקשה על האפשרות להוכיח קיומה של רשלנות וקשר סיבתי בינה לבין הנזק.

עם זאת, במקרים מסוימים בית המשפט רשאי לאפשר הגשת תביעה גם לאחר תום תקופת ההתיישנות הרגילה, במידה והנזק התגלה באיחור משמעותי.

כדי לשמר את הזכות לתביעה, חיוני להוכיח בהקדם האפשרי קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין הנזק שנגרם, ולהיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית בהקדם, מאחר ומדובר בהליך משפטי מורכב שבו ראיות עלולות להיעלם עם הזמן.

 

כיצד תביעות רשלנות רפואית בילדים מוגשות?

תהליך הגשת תביעת רשלנות רפואית בגין נזק שנגרם לילד כולל מספר שלבים עיקריים:

  1. איסוף מסמכים רפואיים המעידים על קיומה של רשלנות ועל הנזק שנגרם לילד.
  2. קבלת חוות דעת של מומחה רפואי התומכת בטענה שהתרחשה רשלנות מצד הגורם המטפל, בניגוד לסטנדרט המקובל.
  3. ייעוץ עם עורך דין מנוסה בתחום הרשלנות הרפואית שידריך בהליך המשפטי, יבנה את תיק התביעה ויוודא הצגת כל הראיות הנחוצות בבית המשפט.
  4. הגשת התביעה הנזיקית נגד הגורמים הרפואיים האחראים לנזק.

 

רשלנות רפואית ילדים
רשלנות רפואית ילדים

 

עו"ד רשלנות רפואית בילדים

תחום הרשלנות הרפואית הינו תחום עדין ומורכב, המחייב היכרות מעמיקה עם סעיפים ותת סעיפים רבים שקבע המחוקק, היכרות עם מונחים רפואיים וליווי של אנשי מקצוע מהתחום שיסייעו, במיוחד בהתחשב בכך שלא מקרה של גרימת נזק למטופל מוגדר על פי חוק כרשלנות רפואית. נוסף על כך, לכן, מומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי של עו"ד מקצועי, מיומן ומנוסה, המכיר את מערכת הרפואה מלפני ולפנים ואינו נרתע מלהתעמת עם הממסד הרפואי וחברות הביטוח.

משרדם של עוה"ד שטובר וטולדנו צבר לעצמו לאורך שנות עבודה רבות שם ומוניטין כאחד ממשרדי עוה"ד לרשלנות רפואית בירושלים, הטובים ביותר גם מבחינה ארצית.

רשלנות רפואית בהריון ו/או בלידה, מומים בעוברים וילודים, פגיעה בלתי הפיכה בילדים, אבחון לקוי או מאוחר למחלות וגידולים, טיפול רפואי או מניעת טיפול רפואי לילדים, אשר הניב נכות, מוגבלות וכאב מתמשך, תרופות לילדים שגררו תופעות לוואי חמורות ונזק רפואי למשתמש. ועוד.

הידע הרב והכלים המשפטיים העומדים לרשות הצוות המקצועי, המיומן והמנוסה במשרד, שנצטברו בעמל רב לאורך שנות עבודה רבות דווקא מהצד השני של המתרס, יחד עם שירות אדיב, חיוך לכל לקוח ובעיקר הקשבה בזמן שעבור רוב הלקוחות הינו קשה מנשוא, הפכו את משרדנו לשם דבר בתחום ולמשרד המועדף על לקוחות רבים וטובים בזמן קשה ומורכב מאוד עבורם.

אם גם אתם זקוקים לסיוע משפטי בתחום רגיש, עדין ומורכב זה, אל תהססו. התקשרו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

לשיתוף המאמר לחצו

שאלות ותשובות בנושא של רשלנות רפואית ילדים

רשלנות רפואית בילדים מתרחשת כאשר גורם רפואי פועל באופן רשלני או מזיק וגורם נזק לילד. למשל, אבחנה שגויה של מצבו הרפואי של הילד, מתן טיפול רפואי לקוי או בלתי הולם, טעויות במהלך ניתוח או פרוצדורה רפואית אחרת, אי עריכת מעקב רפואי כנדרש, התרשלות בביצוע בדיקות נדרשות וכדומה. במקרים אלה, אם הפעולה הרשלנית של הצוות המטפל גורמת לפציעה, נכות או אף מוות של הילד, שאחרת היו נמנעים בטיפול הולם – ניתן לטעון לרשלנות רפואית בילדים.
העילות השכיחות ביותר להגשת תביעות רשלנות רפואית בילדים בישראל כוללות:
אבחנה שגויה או איחור באבחנה של ליקוי רפואי אצל ילד.
טעויות במתן תרופות לילדים ובקביעת המינון המתאים.
שגיאות וטעויות במהלך ניתוחים וטיפולים רפואיים אחרים בילדים.
פגיעות וסיבוכים בלידות שנגרמו כתוצאה מרשלנות רפואית.
היעדר הסכמה מדעת של ההורים או האפוטרופוסים לטיפול רפואי בקטין.
כשלים במעקב רפואי ובביצוע בדיקות לילדים בהתאם לצורך.
כאשר מתרחשת רשלנות רפואית שפוגעת בילד, ההורים יכולים להגיש תביעת פיצויים אזרחית נגד גורמי הרפואה שטיפלו בילד ברשלנות וגרמו לו לנזק בריאותי.
במסגרת תביעה זו ניתן לתבוע פיצוי כספי על כל ההוצאות הרפואיות שהמשפחה נאלצת לשאת בהן, על כאב וסבל שעבר הילד, קיצור תוחלת החיים שלו ועל אובדן הכנסה עקב הפגיעה.
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
מבחן הרופא הסביר
מבחן הרופא הסביר
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן שד
רשלנות רפואית באבחון סרטן
רשלנות רפואית באבחון סרטן
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.