לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה

בכל לידה, קיים הסיכון לסיבוכים שונים. אולם במקרה של לידות בבית חולים, הצוות הרפואי נדרש ללוות את תהליך הלידה  ולתמוך בו, על פי פרוטוקולים רפואיים ומקצועיים מוגדרים. שגיאות בקבלת החלטות מצד צוות מחלקת היולדות או חריגות מפרוטוקולים אלו, עלולות לגרום לפגיעה ביולדת וביילוד, ולעיתים אף לסיכון חייהם. דוגמה למצב כזה, היא פרע כתפיים – סיבוך לידה מסוכן ביותר שהגורמים הרפואיים המלווים את האם לעתיד, מצופים למנוע בכל מחיר. 

 

מהו פרע כתפיים בלידה?

פרע כתפיים בלידה, הידוע בעגה הרפואית גם בתור "כליאת כתפיים" או "דיסטוציה", הוא מצב שבו כתפי התינוק נלכדות במהלך הלידה, ואינן מצליחות לעבור דרך תעלת הלידה. הדבר עלול להתרחש כאשר אחת הכתפיים הקדמיות של התינוק, נתקעת כנגד עצם הפוביס של היולדת. סיבוך כזה עלול לקרות באופן פתאומי, אם כי במקרים מסוימים, קיימים גורמי סיכון מסוימים או סממנים המצביעים על האפשרות להתרחשותו.

 

מה בין פרע כתפיים ובין רשלנות רפואית בלידה?

במקרים בהם קיימים אינדיקטורים כאלו להתרחשות פוטנציאלית של פרע כתפיים בלידה, ככל שרופאי היולדת לא נוקטים באמצעים יזומים למניעת כליאת הכתפיים, הם לא רק מסכנים כאמור, את שלום היולדת והעובר, אלא גם חושפים את עצמם לתביעת רשלנות רפואית בלידה.

מצבים שצריכים לשמש כדגלים אדומים עבור רופאים מיילדים או רופאי נשים, כוללים:

  • סוכרת הריון בהריון של תינוק שמשקלו מעל 4 ק"ג
  • היסטוריה של לידה קודמת שבה התרחש פרע כתפיים
  • לידות קודמות עם תינוקות גדולים
  • הריונות שנמשכים מעבר ל-42 שבועות
  • לידה ארוכה במיוחד

בכל אחד מהתרחישים הללו, הצוות המיילדותי צריך להיות ער לפוטנציאל של פרע כתפיים, לנקוט באמצעי זהירות או להתכונן מראש לאפשרות שיידרש ניתוח חירום קיסרי.

 

הסיכונים הקשורים לכליאת כתפיים ​​במהלך הלידה

כמו סיבוכים בלידה אחרים, פרע כתף ​​במהלך הלידה טומן בחובו מגוון סיכונים פוטנציאליים, שחלקם יכולים להיות חמורים וקבועים. סיכון אחד כזה הוא נזק עצבי משמעותי ומתמשך ליילוד. כאשר כתפי התינוק נלכדות בזמן הלידה, הדבר עלול להוביל לפגיעות עצביות שבעקבותיהן היילוד יסבול משיתוק בכתפיו או בידיו וכן לשברים בזרוע או בכתף. בנוסף, קיים סיכון לנזק נוירולוגי ומוחי לתינוק, עקב חוסר חמצן במהלך אפיזודה של פרע כתף.

חוסר החמצן במקרים קיצוניים עלול אף לגרום לאובדן טרגי של חיי התינוק. בצד האימהי, הסיבוכים עשויים לכלול קרעים בתעלת הלידה ודימום מסוכן. בקצרה, הסיכונים הקשורים לכליאת כתפיים בלידה, ​​הם כה חמורים שעל רופאי היולדת חלה החובה לעשות כל מאמץ כדי למנוע מצב זה בכל מחיר, וכאשר מדובר בתרחיש בלתי נמנע, לנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים למזעור הסיכונים והסיבוכים הנלווים.

הסיכונים הקשורים לכליאת כתפיים ​​במהלך הלידה

 

כיצד רופא יכול למנוע פרע כתפיים בלידה – דיסטוציה

לאור פוטנציאל הנזק הגבוה ליולדת וליילוד במקרים של פרע כתפיים, מניעת מצב של פרע כתף בלידה, ​​היא קריטית. לעתים קרובות היא מצריכה נקיטת צעדים יזומים מצד רופא הנשים המלווה את הריונה של האם לעתיד, כמו גם מצד הצוות המיילדותי, ובמיוחד כאשר מזוהים גורמי סיכון.

במקרים רבים, ניתן לזהות את הסיכון לכליאת כתף ​​במהלך ההריון, מה שמאפשר לצוות המיילדותי להיערך מראש למצב באמצעות פעולות מנע חיוניות. פעולות אלו עשויות לכלול הכנה של היולדת לניתוח קיסרי מתוכנן, או הבטחת נוכחותו בחדר הלידה של מומחה לרפואת ילדים, בין יתר השיטות הרפואיות המקובלות להתמודדות עם סיבוך לידה מסוג זה.

אולם, אם לא התבצעה הערכת סיכונים תקינה לקראת הלידה, כמו אי הערכת משקלו של העובר או הערכה שגויה למשקלו, ובמהלך הלידה התרחשה דיסטוציה – הרופא המטפל יהיה חשוף לתביעת רשלנות רפואית בגין פרע כתפיים. מן הראוי לציין כי ללא תלות בחובת הזהירות שרופא הנשים המלווה את ההריון מצופה לגלות כלפי האם והעובר, גם הצוות הרפואי בחדר הלידה מצופה להיות ערוך לכל תרחיש אפשרי. זה כרוך לעתים קרובות בהימצאות של רופא בכיר בחדר הלידה, כמו גם בהכרת הטכניקות להתמודדות עם סיבוכי לידה לסוגיהם, ובמקרה של כליאת כתפיים – מידת הלחץ הנכונה שיש להפעיל לשם חילוץ התינוק מתעלת הלידה.

 

מי זכאי לתבוע פיצויים כנגד רשלנות רפואית בגין פרע כתפיים?

במידה וקיים חשד לכך שמי מהגורמים הרפואיים שעמם היולדת באה למגע בזמן ההריון ובזמן הלידה, לא פעלו במידת הזהירות הנדרשת ולפי אמות המידה המקצועיות שגורמים רפואיים בתחום המיילדות נדרשים לעמוד בהם – יש מקום לבדוק את האפשרות להגשתה של תביעת רשלנות רפואית בהריון או רשלנות רפואית בלידה.

עורך דין נזיקין מיומן יכול לקבוע אם ניתן להוכיח קשר בין התנהלותם של הגורמים הרפואיים הללו, לנזק שנגרם לאם ו/או לתינוק. בסופו של דבר, השאלה המרכזית במקרים אלו, תהיה האם כל רופא
"סביר" בתחום הגניקולוגיה והמיילדות, העומד בפני נסיבות דומות, היה נוקט באותן פעולות כמו הרופא המדובר כדי למנוע את הנזק. על שאלה זו מסייע לענות רופא מומחה מתחום המיילדות והגניקולוגיה, שהתביעה מסתייעת בו למתן חוות דעת רפואית מקצועית.

 

חוות דעת רפואית מסייעת לתביעות רשלנות בגין פרע כתפיים

הצגת חוות דעת רפואית של רופא מומחה בבית המשפט, מהווה כלי לגיטימי, מקובל ויעיל מאוד, להוכחת חריגה מהסטנדרט הרפואי המקובל בבתביעות רשלנות רפואית בלידה ובהריון, ובביסוס הקשר הסיבתי בין התנהלות הנתבעים לבין נזקי התובעים.

באם הוכחה רשלנות רפואית בתיק הנדון, רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים משמעותיים לטובת ההורים. אמנם פיצויים אלו אינם יכולים לפצות באופן מלא על המצוקה הרגשית והפגיעה הבריאותית שנגרמה, אך הם מסייעים מאוד בהתמודדות עם ההוצאות הנלוות לפגיעות לידה.

פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה
פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה

 

לסיכום – רשלנות רפואית עקב פרע כתפיים – מה עושים?

בעוד שלידה היא תהליך טבעי, היא טומנת בחובה סיכונים רבים לאם ולתינוק. כפי שראינו, פרע כתף הוא סיבוך לידה מסכן חיים, עם פוטנציאל להוביל לתוצאות חמורות, כולל אובדן חיי התינוק.
כדי להפחית סיכון זה, חיוני לנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים, לזהות ולטפל בגורמי הסיכון שניתן לזהות ולבחון במהלך ההריון. כאשר הדבר אינו נעשה, יש מקום לפנות לייעוץ משפטי מול עורך דין רשלנות רפואית ולעמוד על הסעדים המשפטיים המגיעים לנפגעים.

לבדיקת זכאותכם לפיצוי כספי בעקבות פרע כתפיים בלידה – פנו כעת אל משרד עוה"ד לרשלנות רפואית שטובר טולדנו.

לשיתוף המאמר לחצו

שאלות ותשובות בנושא של פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה

רשלנות רפואית מתייחסת לכישלון של אנשי מקצוע בתחום הבריאות לספק טיפול סטנדרטי סביר במהלך הלידה, מה שמוביל לסיבוכים או פציעות של האם היולדת ו/או התינוק, שניתן להימנע מהם.
יכולים לסייע במניעת פגיעה בעובר עקב פרע בכתפיים ​​על ידי זיהוי גורמי סיכון, שימוש בטכניקות לידה מתאימות כמו תמרון מקרוברטס, או בחינת שיטות לידה חלופיות בעת הצורך.
ייתכן שההורים יעמדו בפנייה משפטית, כגון הגשת תביעת רשלנות רפואית, כדי לבקש פיצוי על נזקים הנובעים מרשלנות רפואית במהלך הלידה – כדאי להתייעץ עם עורך דין לרשלנות רפואית במשרדנ שטובר וטולדנו.
התייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית שטובר וטולדנו וקבלת חוות דעת מומחים מאנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות, יכולים לעזור להורים לקבוע אם הסיבוכים של ילדם נגרמו עקב רשלנות רפואית במהלך הלידה והאם כדאי לגשת לתביעה.
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
זירוז לידה
קרעים בלידה
היפרדות שליה בלידה
היפרדות שליה בלידה – רשלנות רפואית
אספיקציה או תשניק סב לידתי עקב רשלנות רפואית בלידה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.