לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

איחור באבחון גלאוקומה מולדת

גלאוקומה מולדת היא מחלת עיניים קשה והרסנית שמאופיינת בירידה הדרגתית ביכולת הראייה ועלולה להוביל עד כדי עיוורון. למרבה הצער, במקרים רבים המחלה לא מאובחנת כלל בשלביה הראשוניים, הקריטיים לשמירה על איכות הראייה. אם נפגעתם בעקבות איחור אבחון גלאוקומה מולדת – חשוב לדעת שהמחדל עשוי להיחשב כרשלנות רפואית, ולהקים לכם עילת תביעה כנגד המוסדות הרפואיים והרופאים המטפלים.

 

מהן ההשלכות המצערות של איחור באבחון גלאוקומה מולדת?

גלאוקומה מולדת היא מחלת עיניים נדירה הפוגעת בעדשה, ברשתית ובעצב הראייה. מדובר במחלה כרונית המאופיינת בלחץ תוך עיני גבוה שעלול לגרום נזק בלתי הפיך לעין ולחדות הראייה.

במקרים רבים, גלאוקומה מולדת מאובחנת מאוחר מדי, מה שמוביל לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בראייה. סיבות אפשריות לאיחור באבחנה כוללות חוסר מודעות של הורים ורופאים לתסמינים, כמו גם מחסור בבדיקות סקר ומעקב לתינוקות.

במקרים אלו, יש לשקול הגשת תביעת רשלנות רפואית נגד קופת החולים והרופאים שטיפלו בילד.

 

מהם הגורמים לגלאוקומה מולדת אצל תינוקות וילדים?

גלאוקומה מולדת אצל תינוקות וילדים נגרמת בדרך כלל על ידי מספר גורמים אפשריים:

  • גורמים תורשתיים – קיימת נטייה תורשתית לפתח גלאוקומה במשפחות מסוימות. מוטציות גנטיות המשפיעות על תעלות ניקוז הלחץ התוך עיני יכולות להוביל להתפתחות המחלה.
  • שיבוש התפתחותי – פגמים מולדים בהתפתחות כלי הדם, העצבים והרקמות בעין יכולים למנוע ניקוז תקין של נוזל העין ולגרום לעלייה בלחץ התוך עיני.
  • גורמים סביבתיים – חשיפה לגורמים כגון זיהומים וחומרים כימיים במהלך ההריון עלולה לפגוע בהתפתחות העין אצל העובר.
  • סיבוכים במהלך הלידה – סיבוכים בזמן הלידה כגון מצוקה עוברית, לידה מוקדמת או שימוש במכשירים בלידה, יכולים לגרום נזק לעיני התינוק ולהוביל לגלאוקומה.
  • גורמים נרכשים – זיהומים, טראומות, דלקות ומחלות אחרות בעין לאחר הלידה, יכולים לפגוע במנגנוני ניקוז ואיזון הלחץ התוך עיני ולהביא להתפתחות גלאוקומה.

 

מה החשיבות של אבחון גלאוקומה מולדת בשלב מוקדם?

אבחון מוקדם של גלאוקומה מולדת הוא קריטי לשמירה על בריאות העין וחדות הראייה אצל ילדים. הטעמים העיקריים לכך הם:

  • מניעת נזק בלתי הפיך לעצב הראייה – ככל שעולה לחץ הנוזל בעין והוא אינו מטופל, כך גדל הסיכון לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בעצב הראייה.
  • שמירה על שדה הראייה – התקדמות המחלה עלולה לצמצם בהדרגה את שדה הראייה עד כדי עיוורון מלא בשלב מתקדם.
  • מניעת כאב – לחץ תוך עיני גבוה גורם כאב עז, לעיתים בלתי נסבל. אבחון מוקדם מונע את החמרת הכאב.
  • שיפור איכות החיים – כאשר הגלאוקומה מאובחנת בזמן, ניתן בדרך כלל לשלוט במחלה, לשמר את הראייה ולאפשר איכות חיים טובה.
  • מניעת סיבוכים – טיפול נכון ומעקב צמודים עשויים למנוע היווצרות סיבוכים נוספים בעין.

לכן חשוב להיות ערניים לסימנים ולסכנות של גלאוקומה מולדת, ולאבחן אותה בהקדם האפשרי.

 

כיצד אבחון גלאוקומה מולדת אמור להתבצע?

סימנים מוקדמים לגלאוקומה מולדת כוללים שינוי בצבע הקרנית, אשר הופכת עכורה, והגדלת גלגל העין בשל הלחץ התוך עיני הגבוה. סימפטומים נלווים עשויים לכלול סנוור ובכי בחשיפה לאור, הסתרת העיניים ודמע רב. יש לפנות מיידית לרופא עיניים מומחה אם קיים חשד לגלאוקומה, על מנת לאבחן את המצב באופן מדויק באמצעות בדיקות כגון בדיקת VEP (בדיקת "פוטנציאלים מעוררים חזותיים") ולהתחיל טיפול בהתאם לצורך. ככל שהאבחון והטיפול יבוצעו בשלב מוקדם יותר, כך יפחת הסיכון לנזק בלתי הפיך בעין.

 

איחור באבחון גלאוקומה מולדת עשוי להיחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בישראל?

על פי פסיקת בתי המשפט בארץ, איחור משמעותי באבחון גלאוקומה מולדת עשוי להיחשב כרשלנות רפואית במספר מקרים עיקריים:

  1. התעלמות מתסמינים קלאסיים – כאשר הרופא מתעלם מסימני אזהרה אופייניים כגון דמעת, אודם, רגישות לאור או הגדלת היקף הראש של התינוק.
  2. אי ביצוע בדיקות סקר תקופתיות כנדרש – כשהרופא נמנע מלבצע בדיקות עיניים תקופתיות לגילוי מוקדם של גלאוקומה בקרב אוכלוסיות בסיכון.
  3. עיכוב בלתי מוצדק בהפנייה למומחה – כאשר ישנו חשד ראשוני לגלאוקומה אך הרופא מתמהמה בהפניית המטופל לאופתלמולוג מומחה לבדיקות נוספות.
  4. הזנחת המעקב אחר ממצאים חריגים – אי מתן מענה רפואי הולם ומעקב כנדרש לאחר גילוי ממצאים המעידים על לחץ תוך עיני גבוה או שינויים בעין.
  5. חריגה מהנחיות ופרוטוקולים מקצועיים – סטייה ברורה מקווים מנחים מקובלים לאבחון וטיפול בגלאוקומה מולדת.

 

מדוע חיוני להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית במקרים של איחור באבחון גלאוקומה מולדת?

התייעצות עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית בילדים היא קריטית במקרים של איחור משמעותי באבחון גלאוקומה מולדת. הוא בקיא בפסיקה הרלוונטית ובסטנדרט הטיפול המקובל בתחום מחלות עיניים ילדים, מה שמאפשר לו לבחון היטב את סיכויי ההצלחה של תביעה אפשרית בהתבסס על ניסיונו והבנת המקרה הספציפי. לאורך כל שלבי ההליך המשפטי המורכב עורך הדין ידריך את התובעים, ייצג אותם מול הגורמים הרפואיים ובתי המשפט, יסייע באיסוף הראיות וינהל משא ומתן להשגת פיצוי הוגן. בכך הסיוע המשפטי חוסך זמן ומאמץ רב מהנפגעים.

למידע נוסף אודות רשלנות רפואית בילדים, לחצו כאן >>>

 

כיצד חוות דעת של רופא עיניים מומחה יכולה לסייע להצלחת תביעת רשלנות רפואית?

חוות דעת מקצועית של מומחה בכיר בתחום מחלות עיניים בילדים, היא בעלת חשיבות עליונה להצלחת תביעת הפיצויים המוגשת בגין איחור באבחון גלאוקומה מולדת. חוות הדעת יכולה לקבוע בצורה חד משמעית האם אכן נפל פגם בהליך האבחון של הבעיה, ולהוכיח את הקשר הישיר שבין הטיפול הלקוי לבין הנזק שנגרם בפועל למטופל. כמו כן, המומחה יכול לסתור את טענות ההגנה של הרופאים ולהסתמך על פרסומים והנחיות מקצועיות מוכרות בתחומו. מכיוון שמדובר בעמדה של מומחה בלתי תלוי, יש לה משקל ראייתי גבוה בפני בית המשפט. לפיכך, חוות דעת כזו יכולה להיות המפתח להשגת פיצוי הוגן עבור הנפגעים.

איחור אבחון גלאוקומה מולדת
איחור אבחון גלאוקומה מולדת

 

לסיכום

איחור באבחון גלאוקומה מולדת עלול לגרום נזק בלתי הפיך לראייה ולהוביל במקרים רבים לעיוורון. מדובר במצב חמור ביותר הפוגע קשות באיכות החיים והתפקוד של ילדים. לפיכך, כאשר נגרם נזק כתוצאה מאיחור ניכר ובלתי מוצדק באבחון, יש לשקול בחיוב את האפשרות של הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון גלאוקומה מולדת.

אם ילדכם נפגע עקב עיכוב באבחון גלאוקומה מולדת, זה הזמן לפנות אל משרד עו"ד שטובר טולדנו על מנת לבחון את האפשרויות העומדות בפניכם ולקבל ייעוץ משפטי בנושא.

לשיתוף המאמר לחצו

שאלות ותשובות בנושא של איחור באבחון גלאוקומה מולדת

לצערנו, במקרים רבים גלאוקומה מולדת אינה מאובחנת בשלביה המוקדמים, שכן היא עלולה להתפתח בהדרגה לאורך זמן ללא תסמינים בולטים. זוהי אחת הסיבות לחשיבות עריכת בדיקות סקר תקופתיות של לחץ תוך עיני ובריאות העין אצל תינוקות ופעוטות.
ככל שלא מטפלים בלחץ הגבוה בעין והוא ממשיך לעלות, גדל הנזק הבלתי הפיך לעצב הראייה ולשדה הראייה. ככל שהמחלה ממשיכה להתקדם, כך בכוחה לגרום לנזק נוירולוגי וסקולרי נרחב יותר, המצמצם בהדרגה את הראייה.
חשוב ביותר לאבחן את המחלה בשלב המוקדם ביותר האפשרי ולטפל בה באופן אגרסיבי על ידי הפחתה של לחץ הנוזל בעין. כמו כן יש לעקוב מקרוב אחר המצב ולוודא שהוא יציב ואינו ממשיך להידרדר.
יש צורך להוכיח ברמה גבוהה את הקשר הסיבתי שבין האיחור באבחון לבין הנזק שנגרם בפועל לראייה, תוך הסתמכות על חוות דעת של מומחה בכיר בתחום. כמו כן, יש להראות שהרופא סטה מהסטנדרט המקצועי המצופה ממנו.
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן השחלות
רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב
רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב
זירוז לידה
תסמונת אדוארדס – רשלנות רפואית באבחון
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.