לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

על תביעות רשלנות רפואית

תביעות רבות בתחום רשלנות רפואית עוסקות באבחון בעיה רפואית וכתוצאה מכך טיפול לקוי לחולה (כדוגמת אי גילוי מחלה, גידול, או ביצוע פעולה רפואית פולשנית או אחרת שגויים שגרמו לנכות). אחוז גדול מכלל תביעות הרשלנות הרפואית המוגשות בישראל, מתייחסות למקרי רשלנות רפואית בלידה, בהם אגב, הפיצוי שנפסק, הוא לרוב הגדול ביותר. יחד עם זאת, גם תביעות רשלנות רפואית בסרטן ומחלות אחרות הן לצערנו דבר שכיח. במאמר הבא נרחיב על סוגים שונים של רשלנות רפואית, הליך התביעה בהן ופיצויים אפשריים.

 

תביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה

התביעות הקשורות ללידה, כוללות לרוב שאלות אתיות ומוסריות כבדות משקל, שכן טענת ההורים והילד בתביעות אלו הינה כי עקב אותה רשלנות רפואית נמנע מההורים עוד בתקופת ההיריון מלקבל לידם את כל המידע הרלוונטי כדי שיוכלו לקבל החלטה מושכלת אם להמשיך את ההיריון ולבחון אפשרות של הפלה. הטענה במקרה כזה הינה כי במצבו הנוכחי טוב היה לולא בא לעולם מלכתחילה.

ביהמ"ש העליון בישראל בפסק דין תקדימי עולמי (הלכת זייצוב), קבע כי ההורים וכן היילוד זכאים לתבוע בגין עילה זו וכי זכותם המלאה של ההורים לקבל בזמן אמת את מלוא המידע ולהחליט האם להמשיך את ההיריון אם לאו. ככל שלא הועבר המידע, או הועבר באופן חלקי, ייפסקו להם פיצויים עבור ההוצאות הכרוכות בטיפול באותו יילוד. בעקבות אותו פסק דין "נפתחה הדלת" להגשת תביעות אלו.

יש לציין כי תביעות רשלנות רפואית בהריון או בלידה, נושאות בחובן פיצויים גבוהים מאד לתובעים (מיליוני שקלים) וזאת לאור העובדה כי הנזקים אשר נגרמו לנפגע ובמקרה זה לתינוק, ילוו אותו בדרך כלל לשארית חייו ולכן ההוצאות שיידרשו לו ולהוריו נפרסות על פני תוחלת חיים שלמה, כאשר העיקרון – שזהה לעיקרון במשפט העברי – הינו לנסות ולהשיב את המצב לקדמותו.

 

הריון בסיכון גבוה

הרישום הרפואי ותיעוד כל הפעולות שבוצעו בשלב טרום לידה, במהלכה ואחריה הינם חשובים במיוחד, שכן היעדר רישום נאות מעביר את נטל האחריות אל הנתבעים להוכיח כי לא התרשלו. רוב המקרים המסתיימים בתמותה או בנזק ליילוד, מתרחשים במה שמכונה "הריונות בסיכון גבוה". דהיינו, במקרים בהם ישנן הפלות קודמות של האם, מחלות גנטיות, מחלות כרוניות, ניתוחים קיסריים או לידות מוקדמות קודמות, ריבוי עוברים, סוכרת הריונית וכדומה.

את רוב הסימפטומים הנ"ל, ניתן לאבחן טרם הלידה ולהזהיר את האם כי מדובר בהריון בסיכון גבוה יותר מן הרגיל ואז להותיר בידה את ההחלטה האם להמשיך בהריון ו/או להפסיקו, או לנהלו בצורה קפדנית יותר. קראו עוד בנושא של "הולדה בעוולה".

 

תביעות רשלנות רפואית בהריון לדוגמה

משרדנו המטפל בתיקי רשלנות רפואית רבים ומגוונים שהיקפם מוערך בעשרות מיליונים, טיפל לאחרונה במקרה עצוב שבו הורים, שהחליטו ללדת את ילדם הראשון בבית חולים מוכר מאוד בירושלים, הגיעו לחדר לידה עם ילד בריא לחלוטין, וכבר בהגעתם זיהה הצוות הרפואי כי לעובר יש מצוקה עוברית. למרות שעל פי הספרות והפרקטיקה הרפואית היה צריך לבצע ניתוח קיסרי מיידי, הצוות המשיך בלידה רגילה תוך סיכון היילוד. לאחר מספר שעות של סבל לעובר, נולד תינוק עם מצוקה קשה, ולאחר 24 שעות הוא נפטר. בגין רשלנות זו קיבלו התובעים סכומים גבוהים ביותר.

מקרה נוסף שטופל על ידי משרדנו עסק במקרה עצוב שבו אם ל- 3 ילדים אושפזה בבית חולים מוכר מאוד בירושלים שסבר כי היא חולה בדלקת ריאות, כאשר בפועל היא סבלה ממחלה נדירה אוטואימונית. אלא שעד שגילו את המחלה, מצבה היה בלתי הפיך והיא נפטרה. גם בתיק זה משפחת המנוחה קיבלה פיצוי גבוה.

מקרה נוסף המטופל על ידי משרדנו עוסק בהורים שבעבר נולד להם ילד עם מומים רבים שנפטר בגיל 4. חרף ההיסטוריה הרפואית, קופת החולים נמנעה משום מה מלבצע סקירה מורחבת וזאת למרות שהיה חשד למום בילד. לאחר לידת הילד, התברר כי הילד סובל מנכות קשה מאוד, והוא הוכר כנכה 100% בביטוח הלאומי. תביעה זו המוערכת בכ- 10 מיליון ₪, מנוהלת בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מקרה זה נסוב סביב הוכחת רשלנות רפואית באבחון לקוי של מומים.

 

תביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן

תביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן, הן מהנפוצות ביותר בישראל. תביעות אלו מוגשות לרוב בטענה לאבחון הסרטן באיחור, שהוביל להחמרת המחלה ולירידה בסיכויי ההחלמה ממנה.

עם העילות הנפוצות להגשת תביעות אלו ניתן למנות:

  • אי עריכת בדיקות הדרושות לאבחון הסרטן
  • פענוח שגוי לתוצאות הבדיקות
  • אי הפניית החולה להמשך בירור עם רופאים מומחים כנדרש
  • אי מתן טיפול מתאים למטופל לאחר האבחון
  • ועוד

לדוגמה, אם רופא לא יבצע בדיקת ממוגרפיה למטופלת שגילה 50, וכתוצאה מכך לא יאבחן גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, המטופלת עלולה להגיש תביעה רשלנות רפואית.

תביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן יכולות להיות מורכבות ומאתגרות, שכן יש להוכיח כי האבחון המאוחר אכן נבע ממחדל רפואי. במקרים אלו, חשוב להיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה.

 

תביעות רשלנות רפואית באבחון מחלות אחרות

בישראל מוגשות תביעות רשלנות רפואית גם בגין כשלים באבחון מחלות נוספות, שאינן סרטניות, לרבות:

  • רשלנות רפואית באבחון מחלות לב
  • רשלנות רפואית באבחון שבץ מוחי
  • רשלנות רפואית באבחון מחלות מעי דלקתיות
  • רשלנות רפואית באבחון מחלת ריאות
  • רשלנות רפואית באבחון סוכרת
  • רשלנות רפואית באבחון מחלות כלייה

תביעות אלו מוגשות בדרך כלל בגין כשל באבחון או עיכוב באבחון של מחלה, שהוביל להחמרת המחלה ולירידה באיכות החיים של המטופל. מחדלים רפואיים באבחון מחלות נובעים בדרך כלל מאי עריכת הבדיקות הדרושות לאבחון המחלה, ביצוע הבדיקות הנחוצות באופן קלוקל, פענוח שגוי של ממצאי הבדיקות שבוצעו או אי הפניה של המטופל להמשך בירור בהתאם לממצאי הבדיקות ו/או התסמינים המדווחים.

הטיפול המשפטי הכרוך בתביעות רשלנות רפואית באבחון מחלות שונות, מצריך פנייה לקבלת חוות דעת רפואית מקצועית, מטעם רופאים מומחים בתחום הנדון במסגרת התביעה. על מנת להוכיח רשלנות רפואית, יש להוכיח כי הגורם הרפואי לא פעל בהתאם לסטנדרט הטיפול הרפואי הנהוג בתחומו. ידע משפטי ומקצועי ספציפי, הוא הכרחי לצורך הוכחת הקשר הסיבתי בין נזקיו של התובע בתיקים מסוג זה, לבין האבחון או הטיפול הקלוקלים במחלתו. לכן במקרים אלו, חשוב להיוועץ עם עורך דין עם ניסיון בייצוג נפגעי רשלנות רפואית במקרים דומים לשל התובע, ויכולת להפנות את מיוצגיו לרופאים מומחים בתחום הרלוונטי.

 

האם קיימת תקופת התיישנות של תביעות רשלנות רפואית בישראל?

כן, קיימת תקופת התיישנות של 7 שנים בתביעות רשלנות רפואית בישראל. תקופה זו מתחילה ביום בו נודע למטופל או למי מטעמו על הנזק שנגרם לו כתוצאה מהרשלנות הרפואית. אולם במקרה של רשלנות רפואית בילדים, ניתן להגיש תביעה גם לאחר 7 שנים, החל מגיל 18.

 

עלויות ושכר טרחה בתביעת רשלנות רפואית

העלויות להגשת תביעה רשלנות רפואית בישראל יכולות להיות גבוהות. עלויות אלו כוללות את עלות איסוף התיעוד הרפואי, עלות קבלת חוות דעת מומחה רפואי ועלות שכר הטרחה של עורך הדין.

שכר הטרחה של עורך דין בתביעת רשלנות רפואית בישראל נקבע בדרך כלל בשיעור של 20-40% מהפיצויים שיקבל התובע.

להלן מספר גורמים המשפיעים על העלויות של הגשת תביעות רשלנות רפואית בארץ:

  • מורכבות התביעה: ככל שהתביעה מורכבת יותר, כך העלויות צפויות להיות גבוהות יותר.
  • משך התביעה: ככל שתביעת רשלנות רפואית תימשך זמן רב יותר, כך עלויותיה צפויות להיות גבוהות יותר.
  • סוג הפיצויים המבוקשים: ככל שהפיצויים המבוקשים גבוהים יותר, כך עלויות הגשת התביעה צפויות להיות גבוהות יותר.

בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם עו"ד רשלנות רפואית, על מנת לקבל הערכה מדויקת של ההוצאות המשפטיות.

 

גובה הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית

גובה הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית בישראל נקבע על ידי בית המשפט, בהתאם לנזק שנגרם למטופל. הפיצוי שישולם עשוי לכסות נזקים כמו:

  • כאב וסבל
  • הפסד כושר עבודה
  • הוצאות רפואיות
  • הוצאות סיעוד
  • הוצאות ניידות
  • הוצאות טיפול נפשי
  • ועוד

אולם חשוב להיות ערים לעובדה שהצלחה בתביעות רשלנות רפואית, אינה עניין של מה בכך. לכן מומלץ להיוועץ בעורך דין נזיקין מוביל ולהעריך את סיכויי ההצלחה בתיק בזהירות.

 

הסדר פשרה בתביעות רשלנות רפואית

רוב תביעות הרשלנות הרפואית בישראל מסתיימות בהסדר פשרה בין הצדדים. הסדר פשרה מאפשר לצדדים להגיע להסכמה בנוגע לגובה הפיצויים, מבלי להיכנס להליך משפטי ארוך וממושך. הסדר פשרה יכול להיעשות בכל שלב של ההליך המשפטי, החל מהשלב הראשוני של ניהול מו"מ בין הצדדים, ועד להליך גישור או בוררות. גם כאן, ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי איכותי, למקסום הזכויות והאינטרסים של התובע.

על תביעות רשלנות רפואית
על תביעות רשלנות רפואית

 

מה חשיבות הייצוג המשפטי בהגשת תביעות רשלנות רפואית?

תביעות רשלנות רפואית הן הדרך שבה מטופל יכול לתבוע פיצויים מהגורם הרפואי האחראי לנזק שנגרם לו כתוצאה ממחדל רפואי. הוכחת עילת התביעה בתביעות אלו נוטה להיות עניין מורכב לאור הדיון במונחים רפואיים מקצועיים. לכן חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה בתביעות אלו ולהבין מראש מה הסיכויים לקבלת הפיצוי המבוקש בערוץ משפטי זה.

משרדנו מנהל תיקים רבים נוספים, הקשורים לגילוי מאוחר של מחלת הסרטן שגרמו למות המטופל. כמו כן, בביהמ"ש המחוזי מנוהלת תביעה נוספת הקשורה לכך שחדר מיון כשל בטיפול בפונה ועקב כך היא נפטרה במקום לטפל במחלה זיהומית שתקפה אותה. התיקים לעיל הינם רשימה מדגמית בלבד של תיקים המנוהלים ע"י משרדנו שצבר ניסיון רב ועשיר בתחום זה.

ישנה טענה כי תביעות בסוגי רשלנות רפואית גרמו בפועל לכך שהרופאים יפחדו לבצע את עבודתם, וכי בכך הרפואה נהיית "רפואה מתגוננת", ואולם בפועל התברר כי חשש זה, יחד עם הסטנדרטים שנקבעו על ידי בתי המשפט, גרמו לשיפור ניכר ביותר בטיפול הרפואי והפחית את מקרי הרשלנות הרפואית, כך שאין ספק כי למרות שהרפואה היום הינה יותר מתגוננת, בפועל היא טובה הרבה יותר.

הערה: המאמר אינו מהווה לתחליף לייעוץ משפטי. אך אם גם אתם מרגישים שהצוות הרפואי לא העניק לכם את השירות המקצועי הטוב ביותר ונגרם נזק לכם או לעובר בזמן הריון ולידה, אתם מוזמנים לפנות למשרד עורכי הדין שטובר וטולדנו לפגישה וייעוץ.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
מבחן הרופא הסביר
מבחן הרופא הסביר
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן שד
רשלנות רפואית באבחון סרטן
רשלנות רפואית באבחון סרטן
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.