לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

תביעת תאונת דרכים

תאונת דרכים היא אירוע טראומטי שיכול להשפיע משמעותית על חיי הנפגעים בה, הן פיזית והן כלכלית. אולם רבים מהנפגעים בתאונות דרכים אינם מודעים לזכויותיהם ואינם יודעים כיצד לפעול כדי לקבל את הפיצוי המגיע להם. לכן בחרנו לערוך עבורכם את המדריך להגשת תביעת תאונת דרכים בעקבות נזקי גוף, ובו נסביר למי מגישים תביעת פיצויים בעקבות תאונת דרכים, מי אמור לפצות אתכם, מהו עיקרון האחריות המוחלטת, ופרטים נוספים שחשוב להכיר לצורך מימוש מיטבי של זכויותיכם.

 

למי מגישים תביעת תאונת דרכים?

כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפנות לחברת הביטוח שביטחה את הרכב שבו היה מעורב בתאונה (רכב פוגע או רכב נפגע) ולתבוע פיצויים מפוליסת החובה שנרכשה עבור אותו הרכב.

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה-1975), חברת הביטוח חייבת לפצות את הנפגע בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה, גם אם הוא גרם לתאונה בעצמו.

אמנם חברת הביטוח יכולה לטעון לחריגים ספציפיים בחוק שעלולים להביא לשלילת זכאותו של הנפגע לפיצויים, אך אלו נדירים יחסית.

ברוב המקרים, חברת הביטוח תשלם פיצויים לנפגע, והמחלוקת היחידה תהיה לגבי גובה הפיצויים.

 

אחריות מוחלטת: עיקרון פורץ דרך לטובת נפגעי תאונות דרכים בישראל

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע עיקרון מיוחד וחשוב והוא עיקרון האחריות המוחלטת. משמעות עיקרון זה היא שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברת הביטוח, גם אם הוא אשם בתאונה. מטרת עיקרון זה היא להקל על הנפגעים ובני משפחתם, ולוודא שכל מי שנפגע בתאונה יקבל את הטיפול והתמיכה להם הוא זקוק.

החריג לעניין זה הוא מקרה שבו אדם גרם לתאונת דרכים בכוונה תחילה. במקרים אלו, המבטחת עשויה לשלול את זכאותו לקבלת פיצוי בגין פגיעות הגוף שלו מהתאונה, אם תגלה אודות קיומה של כוונת זדון לגרימת התאונה מצד אדם זה.

 

מיהו הגורם האחראי לפיצוי במקרה של תאונת דרכים?

לאחר פגיעה בתאונת דרכים, רבים תוהים מי הגורם האחראי לפיצוי. התשובה תלויה בנסיבות התאונה ובזהות הנפגע:

פיצוי לנהג

על פי חוק, כל בעל רכב חייב בביטוח חובה. במקרה של תאונה, הנפגע תובע את חברת הביטוח של הרכב שבו נהג. אולם נהג ברכב ללא ביטוח חובה לא זכאי לפיצוי מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. במקרה שבתאונה היה מעורב רכב אחר שפגע ברכבו, הוא יוכל להגיש תביעה אזרחית נזיקית נגד הנהג הפוגע.

פיצוי לנוסע

חברת הביטוח של הרכב בו נסע הנוסע תפצה אותו על נזקי גוף שנגרמו לו בתאונה.
אם הרכב אינו מבוטח בביטוח חובה כחוק, יהיה דינו של הנוסע כדין הולך רגל. פירושו שהוא יוכל להגיש תביעה כנגד "קרנית" – קרן ממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

פיצוי להולך רגל

במקרה של פגיעה מרכב מבוטח, התביעה מוגשת כנגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע.
אם הרכב הפוגע אינו מבוטח, או במקרה של "פגע וברח", ניתן להגיש תביעה כנגד "קרנית".

חשוב לציין: ייתכנו חריגים לכללים אלו, ועל כן יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני נזיקין. אולם ככלל, גובה הפיצויים נקבע בהתאם לחומרת הפגיעה, אובדן כושר עבודה, הוצאות רפואיות ועוד.

לסיכום, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נועד להבטיח שכל נפגע בתאונת דרכים יקבל פיצוי. בנוסף, חוק זה קובע מיהו הגורם האחראי לפיצוי במקרים שונים, ומהם הכללים לפיהם נקבע גובה הפיצויים.

 

האם הזכאות לפיצוי נשמרת גם במקרה של אשמה בתאונה?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שגם אדם האשם בתאונה, עדיין זכאי לפיצוי. עצם הפגיעה בתאונה מזכה את הנפגע, ככלל, בפיצוי מחברת הביטוח. עם זאת, ייתכנו מקרים חריגים בהם יימנע מהנפגע הפיצוי, כמו תאונה שבוצעה במתכוון. לפיכך מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות נזיקין ותאונות דרכים כדי לבחון את זכויותיכם הספציפיות.

 

קיזוז תגמולי הביטוח הלאומי מתגמולי הביטוח לנפגעי תאונות דרכים

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים ונגרמת לו נכות רפואית ופגיעה בכושר ההשתכרות, הוא יכול להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקבלת קצבת נכות כללית, קצבת נכות מעבודה, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות ועוד. אם תביעתו מתקבלת, הוא יקבל תגמולים חודשיים עבור הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה.

במקרים רבים, נפגע תאונת דרכים יגיש תביעה גם כנגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע.
כאן המקום לציין שישנו עקרון מרכזי בדיני הנזיקין והוא מניעת כפל פיצוי. משמעות הדבר היא שהנפגע לא יכול לקבל פיצוי כפול עבור אותו נזק.

לכן, כאשר נפגע מקבל תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי, סכום זה ינוכה מהפיצוי שהוא זכאי לו מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים.

תביעת תאונת דרכים
תביעת תאונת דרכים

לסיכום – נפגעתם בתאונת דרכים? אל תוותרו על זכויותיכם!

במאמר זה סקרנו את הנושאים העיקריים שחשוב להכיר כאשר מתעורר הצורך להגיש תביעת תאונת דרכים בגין נזקי גוף – החל מהזכאות לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) ועד למגבלות החלות עליה. מאחר ותאונת דרכים יכולה להשפיע משמעותית על חיי האנשים שנפגעו במסגרתה – הן פיזית והן כלכלית, חשוב מאוד לפעול בצורה נכונה ומקצועית כדי למצות את הזכאות לפיצויים בעקבות הפגיעה ולקבל את הפיצוי המגיע לנפגע במלואו. בעזרת הידע והייעוץ הנכונים, תוכלו למצות את זכויותיכם ולקבל את הפיצוי שיאפשר לכם לחזור לחיים תקינים.

משרד עו"ד שטובר טולדנו מתמחה בדיני נזיקין, נזקי גוף וייצוג נפגעי תאונות דרכים. אנו מציעים ליווי משפטי מקצועי וצמוד לאורך כל התהליך, החל מסיוע בהגשת התביעה ועד לקבלת הפיצוי.

בקצרה, אין כל סיבה שתתמודדו בכוחות עצמכם עם התהליך להגשת תביעת תאונת דרכים – צרו עם משרדנו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
עורך דין נזקי גוף
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.