לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

סיבוך בלידה

סיבוך בלידה עלול לגרום לנזק קבוע הן לאם והן לתינוק. הגשת תביעות פיצויים עקב סיבוכים בלידה, מתרחשת בנסיבות שבהן קיימות ראיות לרשלנות רפואית שאירעה בהקשר ללידה על כל שלביה – החל מקליטת היולדת במחלקת היולדות בבית החולים ועד ללידה בפועל, לרבות הפיקוח על מצב האם, מעקב אחר בריאות העובר, הערכת מנח התינוק, קביעת העיתוי המתאים ללידה וניטור מצב האם והתינוק לאחר הלידה. בשורות הבאות נסביר מתי סיבוך בלידה עשוי להיחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית, נציג דוגמאות לנסיבות שבהן תביעות כאלו מוגשות ונפרט במה הצלחת התביעה תלויה.

 

 

האם סיבוך בלידה נחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית?

סיבוכים במהלך הלידה יכולים להיות בלתי צפויים לחלוטין, ולמרבה הצער, הם נושאים פוטנציאל לשנות את חיי התינוק והוריו לנצח – ולא באופן חיובי. אולם חשוב להבין שלא כל סיבוך שמתעורר בלידה – מצער ככל שיהיה, הוא בהכרח תוצר של רשלנות רפואית.

אמנם אין עוררין על כך שבהתעורר סיבוך בזמן הלידה, מוטלת על הרופאים והצוות הרפואי התומך במחלקת היולדות, לסייע במהירות הן לאם והן לעובר. עם זאת, אף שלצוות המיילדותי, אמורה להיות הכשרה מקיפה להתמודד עם תרחישים כאלה, גם אנשי מקצוע אלה בהיותם בני אנוש, יכולים מדי פעם לשגות. לכן כדי לענות על השאלה החשובה: האם סיבוך לידה נחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה – יש לבחון 3 רכיבי יסוד:

  1. האם הסיבוך שאירע בלידה גרם נזק ממשי ליילוד ו/או ליולדת?
  2. האם הצוות המיילדותי פעל באופן התואם את הנהלים והסטנדרטים הרפואיים הנדרשים למניעת סיבוכי לידה ולטיפול בהם – תוך עמידה בחובת הזהירות כלפי המטופלת והיילוד?
  3. האם ניתן להוכיח קשר סיבתי מובהק בין התנהלות הצוות הרפואי לבין נזקי היילוד / היולדת?

בנוסף לכך, שאלת המפתח שצריכה להישאל בהקשר לתיקים מסוג זה, היא: האם הרופא או הצוות המיילדותי, פעל בהתאם למבחן "הרופא הסביר" (כפי שכל רופא מיומן בתחומו היה פועל בנסיבות המקרה), במסגרת ההתמודדות עם סיבוך הלידה ו/או מניעתו מלכתחילה.

כאשר עולה מהתיעוד הרפואי של מהלך ההריון והלידה וראיות נוספות, כי אירעה חריגה מרמת הטיפול הרפואי המקובלת בעולם המיילדות, הדבר עשוי בהחלט להצדיק את הגשתה של תביעה נזיקית כנגד הגורמים הרפואיים האחראים.

 

 

הנסיבות שבהן תביעות רשלנות רפואית מוגשות בגין סיבוכים בלידה

ישנן נסיבות מסוימות שבהן הגשת תביעת רשלנות רפואית בגין סיבוך בלידה, היא שכיחה יותר, ובהן:

 

סיבוך לידה הנובע מעיכוב בהחלטה על ניתוח קיסרי

במקרים בהם הלידה אינה מתקדמת כראוי לאחר פרק זמן ממושך, וישנם סממנים המצביעים על מצוקה עוברית חמורה, המסכנת את היילוד בפגיעה מוחית, על הרופא המטפל ביולדת, להפנותה ללידה קיסרית. כאשר הדבר אינו מתבצע במועד וליילוד ו/או היולדת נגרמת פגיעה בשל סיבוכי לידה – עשויה לקום עילה להגשת תביעת פיצויים נגד אותו רופא.

 

פגיעה עקב סיבוך בלידה מכשירנית

סיבוכי לידה לא מעטים מתרחשים בשל ביצוע לקוי של לידת מלקחיים או לידת ואקום. עם הסיבוכים השכיחים יותר שמובילים להגשת תביעות בשל רשלנות רפואית בחדר לידה, ניתן למנות:

  • עיוותי גולגולת ביילוד בשל הפעלת לחץ מופרז
  • דמם בין הגולגולת לקרקפת של התינוק, שעלול בהיעדר טיפול מיידי ומדוקדק, לגרום לאנמיה, עוויתות, הלם ואף למות היילוד במקרים חמורים.
  • פגיעה ביולדת עקב חיבור לא תקין או התנתקות של גביע הוואקום בגוף האם
  • דימום אחרי לידה אצל האם או היילוד
  • ועוד

 

פרע כתף

כליאת כתף ​במהלך הלידה, היא מצב בו הכתפיים של התינוק נלכדות לאחר שהראש עבר בתעלת הלידה. למרות שהתינוק לכוד, גוף האם ממשיך להתכווץ כחלק מתהליך הלידה, תוך הפעלת לחץ על ראש היילוד, צווארו וחבל הטבור המחובר אליו. זהו מצב חירום המצריך התערבות מיידית כדי למנוע נזק משמעותי לתינוק, לרבות תשניק סב לידתי (אספיקציה) ונזקי היפוקסיה או אנוקסיה בשל מחסור בחמצן ביילוד, שעלולים להוביל אף למות העובר וללידה שקטה.

 

ניטור לא מספיק של האם והילוד

מעקב לא נכון אחר מצב האם והתינוק לפני ובמהלך הלידה, כולל ניטור דופק עוברי, הוא נושא נוסף לדאגה. קיימים מקרים רבים המחייבים ניטור רציף של קצב הלב של העובר. על רקע זה, הוגשו לא אחת תביעות על סיבוך בלידה, עקב אי ביצוע הניטור הנדרש, גם כאשר הדבר היה חובה. קטגוריה נוספת של תביעות רשלנות רפואית בלידה, כוללת מקרים שבהם הצוות המיילדותי עקב אחר קצב הלב של העובר, אך פירש את הנתונים בצורה שגויה, מה שמנע תגובה מהירה למצוקה העוברית והוביל לפגיעה חמורה ביילוד.

הדוגמאות לעיל, הן רק אפס קצהו של תחום משפטי סבוך שבו קיימים סוגים רבים ונוספים של סיבוכי לידה המובילים לנזקים ארוכי מועד ליולדות וילדיהן כאחד. לכן בכל מקרה של פגיעה מסיבוך בלידה, חיוני להיוועץ במשרד עו"ד נזיקין, עם ניסיון ספציפי בתיקי רשלנות רפואית בלידה.

 

 

לסיכום – במה הצלחת התיק תלויה? התהליך לקבלת פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה

תביעת רשלנות רפואית בלידה יכולה להביא לפיצויים משמעותיים, כתלות באופי ובהיקף הנזק לנפגעים. אולם חשוב לדעת מראש כי הצלחת התיק והיכולת לקבל פיצוי כספי הולם בגין נזקיכם, תלויה ביכולתכם להוכיח את הנזקים שנגרמו לכם והיקפם, את התרשלות הצוות הרפואי שליווה את הלידה ומעל הכל – את הטענה שהתנהלות הצוות המיילדותי, היא שהובילה ישירות לנזקיכם וכי הקפדה על הסטנדרטים הרפואיים הנדרשים, הייתה יכולה למנוע פגיעות אלו.

כדי לאמת את הטענה לסטיית הצוות הרפואי מסטנדרט הטיפול המקובל ביולדות ויילודים, משרדנו עובד מול רופאים מומחים מיומנים ובעלי שם בתחום הגניקולוגיה והמיילדות. חוות הדעת שהם מספקים למיוצגינו, מהווה נדבך חיוני לביסוס המרכיבים החיוניים להצלחת התביעה ולהשגת הפיצוי המגיע לתובעים.

אם סבלתם מפגיעה עקב סיבוכי לידה שקיים חשד להתרחשותם בשל מחדל רפואי, פנו אל משרד עו"ד שטובר טולדנו, לייעוץ משפטי ראשוני, ללא התחייבות.

לשיתוף לחצו
שאלות ותשובות
כן, רשלנות רפואית במהלך הלידה עלולה להוביל לפציעות לידה שונות כמו שיתוק מוחין, שיתוק ארב, פציעות מקלעת ברכיאל, נזק מוחי ושברים.
כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית בגין לידה, תצטרך בדרך כלל לאסוף ראיות לרשלנותו של ספק שירותי הבריאות, להתייעץ עם מומחה רפואי ולעבוד עם עורך דין מנוסה במקרים של רשלנות רפואית.
כן, במקרים בהם סיבוכי הלידה של הילד נבעו מרשלנות רפואית, ההורים רשאים לבקש פיצוי בשם ילדם בגין הוצאות רפואיות, טיפול שוטף ונזקים נלווים נוספים.
מגבלת הפיצויים משתנה בהתאם לתחום השיפוט ולנסיבות הספציפיות של המקרה. לחלק מתחומי השיפוט יש מכסים על סוגים מסוימים של נזקים, בעוד שלאחרים אין מגבלות ספציפיות.

מידע נוסף בנושא סיבוך בלידה

קרעים בלידה
זירוז לידה
היפרדות שליה בלידה
היפרדות שליה בלידה – רשלנות רפואית
אספיקציה או תשניק סב לידתי עקב רשלנות רפואית בלידה
פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה
פרע כתפיים או דיסטוציה בלידה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.