לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

התכווצות הרחם לאחר לידה

לידה היא אחד האירועים המשמעותיים והמרגשים ביותר בחיי אישה, אך לצד השמחה הגדולה עלולים להיווצר גם סיבוכים מסכני חיים. אחד המצבים המסוכנים הוא אי התכווצות תקינה של הרחם לאחר הלידה, שעלולה לנבוע מרשלנות רפואית במקרים מסוימים. מאמר זה יעסוק בקשר שבין התכווצות הרחם לאחר לידה ורשלנות רפואית, ובהשלכות ההרות אסון של ליקויים באבחון ובטיפול במצב זה.

על התכווצות הרחם לאחר לידה וחשיבותה

לאחר הלידה, הרחם צריך להתכווץ בחזרה לגודלו הרגיל. תהליך זה חיוני כדי למנוע איבוד דם מוגבר ולאפשר החלמה תקינה של האם. עם זאת, לעיתים עלולים להיווצר סיבוכים כמו אטוניה (חוסר טונוס) של הרחם או היפוטוניה (ירידה בטונוס), שעלולים להוביל לדימום חריג. במקרים מסוימים, סיבוכים אלה יכולים לנבוע מרשלנות רפואית כאשר הצוות המטפל לא מזהה או מטפל בבעיה בזמן. קיימים גורמים שונים כמו לידה מסובכת, הפרעות קרישה, או שארית רקמה ברחם, מגבירים את הסיכון לבעיות בהתכווצות הרחם. לכן על הצוות הרפואי לנקוט משנה זהירות במעקב אחרי נשים יולדות הנמצאות בסיכון מוגבר להתרחשות ליקויים מסוג זה.

מה בין התכווצות הרחם אחרי לידה ורשלנות רפואית?

התכווצות תקינה של הרחם חיונית כאמור אחרי לידה, כדי למנוע דימום מוגבר והחלמה מעוכבת של היולדת. אך כשהצוות הרפואי נכשל במניעה, אבחון וטיפול בליקויים בהתכווצות הרחם, הדבר יכול להוות רשלנות רפואית.

עם הדוגמאות לרשלנות רפואית בנושא התכווצות הרחם לאחר לידה, ניתן למנות:

  • אי ביצוע של בדיקות גופניות ומדידת כמות הדימום באופן ובהיקף מספק.

  • התעלמות מהסימנים המחשידים כמו דימום מוגבר.

  • מתן טיפול מניעתי לא מספק כמו אוקסיטוצין ועיסוי רחם.

  • עיכוב באבחון ובטיפול בגורמים כמו שארית רקמה או קרעים.

אם בשל רשלנות האישה מאבדת דם רב המצריך עירויים מסיבים, כריתת רחם או מסכן את חייה, עלולה להיות עילה לתביעה משפטית. כדי להימנע מכך ולהבטיח את שלום היולדת, על כל אנשי הצוות להיות ערניים, לפעול על פי פרוטוקלים ברורים, ולשתף פעולה באבחון ובטיפול בזמן בכל בעיה. כאשר היולדת אינה מטופלת לפי אמות המידה הללו, באם התרחש ליקוי בהתכווצות הרחם לאחר הלידה, עשויה לקום לנפגעת עילת תביעה.

למידע נוסף אודות רשלנות רפואית לאחר לידה, לחצו כאן >>>

האם אי התרחשות התכווצויות אחרי לידה הן בהכרח תוצר של רשלנות רפואית?

לא, אי התכווצות תקינה של הרחם לאחר לידה לא בהכרח נובעת מרשלנות רפואית. למעשה, ישנם גורמי סיכון שונים שיכולים לתרום להיווצרות הבעיה גם כשהצוות פועל כראוי:

  1. גורמים הקשורים ללידה עצמה, כמו לידה ממושכת ומפרכת, לידת מכשירים, או שימוש רב באוקסיטוצין להגברת צירים שעלולים לגרום לעייפות שריר הרחם.

  2. ליקויים רפואיים של האם, כמו הפרעות קרישה, טיפול בנוגדי קרישה, או השמנת יתר המקשה על הערכת התכווצות הרחם.

  3. מצבים רפואיים הקשורים להריון, כמו הריון מרובה עוברים, רחם מוגדל, או שליה פתולוגית שמשאירה רקמה ברחם.

  4. נטייה תורשתית או גנטית לבעיות התכווצות הרחם.

כמובן, תפקיד הצוות המיילדותי הוא לצפות מראש מצבים אלה, לנטר את ההתכווצות בתשומת לב מוגברת, ולהתערב מוקדם ככל האפשר בהופעת סימנים חריגים. אבל גם כשהכל נעשה כשורה, עדיין עלולים להיווצר מצבים של התכווצות לקויה של הרחם, הדורשים טיפול דחוף.

עם זאת, במקרים מסוימים ליקויים באבחון ובטיפול על ידי הצוות המיילדותי, יכולים לתרום להחמרת המצב ולסיבוכים. למשל, חוסר תשומת לב לסימני אזהרה, עיכוב במתן טיפול מונע, או איחור בהעברה לטיפול ניתוחי במקרה הצורך.

לכן, חשוב להבחין בין מצבים שהתפתחו למרות הטיפול ההולם, לבין מצבים שנבעו מרשלנות רפואית. בכל מקרה של סיבוכים חמורים יש מקום לערוך בדיקה מעמיקה של השתלשלות האירועים והתנהלות הצוות הרפואי, כדי לזהות את קיומה של עילת תביעה.

אי התכווצות הרחם לאחר ניתוח קיסרי

אי התכווצות הרחם לאחר ניתוח קיסרי יכולה אף היא לנבוע מרשלנות רפואית במקרים מסוימים. בניתוח קיסרי, הרחם נחתך ונתפר, מה שיכול להשפיע על יכולת ההתכווצות שלו. במהלך הניתוח, על המנתח להקפיד על טכניקת תפירה נכונה שתאפשר התכווצות יעילה ומניעת דימום. לאחר מכן, יש לנטר בקפידה את ההתכווצות, כמות הדימום והסימנים החיוניים של היולדת, בדומה ללידה רגילה.

עם זאת, הסיכון לדימום חריג גבוה יותר בשל החתך הניתוחי. רשלנות רפואית במקרים אלו עלולה להתבטא במגוון אופנים, ובכלל זה תפירה לקויה שפוגעת בהתכווצות, אי מתן אוקסיטוצין מניעתי, חוסר מעקב אחר ההתכווצות והדימום, התעלמות מסימני דימום מוגבר, או עיכוב בהחזרה לחדר ניתוח במקרה הצורך.

רשלנות כזו יכולה לסכן את האישה בדימום מסיבי שיצריך עירוי דם מסיבי, כריתת רחם, או אף לסכן את חייה. לכן, חשוב שהצוות המנתח והמטפל אחרי הלידה הקיסרית יהיה ערני במיוחד, יפעל על פי הפרוטוקולים המומלצים, ויאתר ויטפל בכל בעיה ללא דיחוי.

התכווצות הרחם לאחר לידה
התכווצות הרחם לאחר לידה

 

התכווצות הרחם לאחר לידה סיכום

התכווצות יעילה של הרחם לאחר לידה היא תהליך חיוני להתאוששות תקינה של היולדת ומניעת סיבוכים מסכני חיים כמו דימום מוגבר. למרות שלא כל מקרה של התכווצות לקויה נובע מרשלנות, על הצוות הרפואי מוטלת האחריות לזהות נשים בסיכון מוגבר לאי התכווצות הרחם לאחר לידה, לבצע מעקב הדוק, ולהגיב במהירות ובאופן מתאים לכל סימן מחשיד. כשל בביצוע פעולות אלה, הנובע מחוסר מיומנות, ערנות או אי זהירות, עלול לגרום נזק בלתי הפיך.

נשים שחוו סיבוכים חמורים בלידה או בניתוח קיסרי, שיש חשד כי מקורם ברשלנות רפואית, מוזמנות ליצור קשר עם משרד עו"ד שטובר טולדנו, המתמחה בייצוג נפגעות רשלנות רפואית בהריון ולידה. צוות עורכי הדין המנוסה במשרדנו ילווה אתכן ביסודיות ובמסירות, יבדוק לעומק את פרטי המקרה, ויפעל להשגת הפיצוי המגיע לכן ולמשפחותיכן על הסבל והנזק שנגרמו לכם.

אל תהססו לפנות אלינו כבר עכשיו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, כדי לברר את זכויותיכן ואת אפשרויות הפעולה העומדות בפניכן.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
Picture of עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
צינור הזנה PEG - סיבוכים של גסטרוסטום
סיבוכים של גסטרוסטום
דימום אחרי לידה
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית?
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.