לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

מצוקה נשימתית אצל תינוקות

מצוקה נשימתית אצל תינוקות היא מצב חירום שעלול להיות קטלני אם לא מטפלים בו בזמן ובצורה הנכונה. רשלנות רפואית בהקשר של מצוקה נשימתית עשויה להתבטא במספר אופנים, כגון איחור באבחון תסמונת מצוקה נשימתית, איחור בביצוע ניתוח קיסרי במקרה של מצוקה עוברית, או טיפול לקוי במצוקה נשימתית בלידה. במאמר זה נסביר במה המצוקה הנשימתית אצל תינוקות מתבטאת, לאילו סיבוכים מצוקה נשימתית בקרב תינוקות עלולה לגרום בהעדר טיפול מהיר, וכיצד נפגעי רשלנות רפואית באבחון וטיפול במצוקה נשימתית בעוברים ויילודים, יכולים לפעול בפן המשפטי.

 

במה מצוקה נשימתית אצל תינוקות מתבטאת?

מצוקה נשימתית אצל תינוקות היא מצב רפואי שבו התינוק מתקשה לנשום ומתבטא במספר סימני מצוקה נשימתית אופייניים:

  • קוצר נשימה: במצב של קוצר נשימה תינוק נושם מהר יותר מהרגיל, או שנראה שהוא מתאמץ לנשום.
  • נשימות מהירות או שטחיות: נשימות שטחיות או נשימות מהירות אצל תינוק שנולד – לא מספקות מספיק חמצן למערכות גופו.
  • צבע עור כחלחל: העור של התינוק עלול להפוך לכחלחל בשל חוסר חמצן.
  • התנהגות חריגה: התינוק עשוי להיות רדום, עצבני או לא תגובתי.

מטבע הדברים, מצוקה נשימתית בתינוקות היא מצב חירום שעלול להיות קטלני אם לא מטפלים בו. לכן רופאים ואחיות ובפרט הצוות המיילדותי במחלקת היולדות בבתי החולים, מצופים להכיר את התסמינים הללו ולדעת לתת להם מענה מהיר ויעיל. אבחון שגוי וטיפול לקוי במקקרה של מצוקה נשימתית אצל תינוקות עלול להוות עילה לרשלנות רפואית לאחר לידה.

 

האם התינוק שלך מצוי בקבוצת סיכון להתפתחות מצוקה נשימתית?

ישנם יילודים שמצבם הרפואי הופך אותם פגיעים יותר להתפתחות של מצוקה נשימתית. תינוקות בסיכון למצוקה נשימתית הם:

  • תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 – היינו, תינוקות המכונים פגים, ישנו סיכון מוגבר למצוקה נשימתית. הסיבה לכך היא ששריריהם של הריאות אינם מפותחים מספיק כדי לאפשר ליילודים לנשום באופן עצמאי.
  • תינוקות עם זיהומים – זיהום, כגון דלקת ריאות, יכול לגרום למצוקה נשימתית.
  • תינוקות עם בעיות רפואיות מולדות – תינוקות עם בעיות רפואיות מולדות, כגון בעיות בלב או ריאות, עלולים להיות בסיכון מוגבר למצוקה נשימתית.
  • תינוקות שנפגעו בלידה – פציעה בלידה, כגון פגיעה בראש או בעמוד השדרה, עלולה לגרום לנזק לריאות שבעקבותיו עלולה להתרחש מצוקה נשימתית בלידה.

במקרים אלו מתחייב משנה זהירות מצד הגורמים הרפואיים שנדרשים לאבחן את התינוק ולטפל בו.

 

סיבוכים של מצוקה נשימתית אצל תינוקות

בהיעדר טיפול מהיר ונכון, יכולים להתעורר מספר סיבוכים של מצוקה נשימתית אצל תינוקות כגון:

  1. מוות – מצוקה נשימתית יכולה להוביל למות היילוד חלילה, אם לא מטפלים בה במהירות.
  2. פגיעה מוחית – חוסר חמצן יכול לגרום לפגיעה מוחית, כולל נכות חמורה או מוות.
  3. בעיות בריאות כרוניות – מצוקה נשימתית יכולה להוביל לבעיות בריאות כרוניות, כגון בעיות נשימה, בעיות לב וכלי דם, או בעיות עיכול.

בנוסף לסיבוכים הכלליים, מצוקה נשימתית בתינוק יכולה לגרום גם לסיבוכים ספציפיים, בהתאם לגורם למצוקה. לדוגמה, מצוקה נשימתית הנגרמת על ידי זיהום עלולה לגרום לדלקת ריאות, דלקת קרום המוח או דלקת קרום הלב. מצוקה נשימתית הנגרמת על ידי בעיות רפואיות מולדות עלולה לגרום לפגיעה באיברים אחרים, כגון הלב או המוח.

לאילו סיבוכים מצוקה נשימתית אצל תינוקות עלולה לגרום בהעדר טיפול מהיר

 

כיצד מצופים גורמים רפואיים למנוע סיבוכים עקב מצוקה נשימתית בתינוקות?

הדרך הטובה ביותר למנוע סיבוכים של מצוקה נשימתית בקרב תינוקות, היא לאבחן אותה ולטפל בה באופן מהיר ומקצועי. אולם הטיפול בסיבוכים של מצוקה נשימתית בתינוקות תלוי בסוג הסיבוך. במקרים רבים, התינוק יצטרך לקבל טיפול רפואי אינטנסיבי, כגון חמצן, תמיכה נשימתית או טיפול תרופתי. היכולת של רופאים לאבחן ולטפל בתינוק הסובל ממצוקה נשימתית, בזמן הנכון ובצורה הנכונה, תלויה בהקפדתם על חובת הזהירות כלפי מטופליהם ועבודה לפי פרוטוקולי האבחון והטיפול המקובלים בתרחישים אלו, לצד עמידתם בסטנדרטים המקצועיים המחייבים רופאים בתחומם. מנגד, כל חריגה מאמות המידה הללו, עשויה להיחשב כביטוי למחדל רפואי בראי החוק.

מכאן שאם אתם חושדים שתינוקכם סבל ממצוקת נשימה שלא אובחנה או לא טופלה במועד, או מסיבוכים עקב מתן טיפול רפואי שאינו מתאים, ייתכן כי יש לכם עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית עקב טיפול לקוי במצוקה נשימתית בתינוק – האם תוכלו לתבוע?

נפגעי רשלנות רפואית בתינוקות, שחוו עוול רפואי באבחון / טיפול במצוקה נשימתית אצל תינוקם, רשאים להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הגורמים הרפואיים ו/או המוסד הרפואי שבו אירע המחדל.

 

מה צריך להוכיח בתביעת רשלנות רפואית המוגשת בנסיבות כאלו?

על מנת לזכות בתביעת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית באבחון או טיפול במצוקה נשימתית בתינוקות, יש להוכיח כי הרופא או המוסד הרפואי הפרו את חובת הזהירות שלהם כלפי התינוק. חובת הזהירות היא החובה של רופא או מוסד רפואי לטפל בתינוק בצורה מקצועית וסבירה.

כדי להוכיח הפרה של חובת הזהירות, יש להראות כי הרופא או המוסד הרפואי לא פעלו בהתאם לסטנדרטים המקובלים בתחום הרפואה המיילדותית או רפואת הילדים. ניתן להוכיח זאת באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי, אשר יבחן את הטיפול שניתן לתינוק ויכריע האם הוא היה סטנדרטי ותואם את נסיבות המקרה, או לא.

בנוסף, יש להוכיח כי הפרת חובת הזהירות אכן גרמה לנזק לתינוק. הנזק יכול להיות פיזי, נפשי או כלכלי (להורי היילוד). במקרה של מצוקה נשימתית, הנזק יכול לכלול נזק מוחי, נזק ריאתי או נכות.

אם הוכחה הפרת חובת הזהירות וקשר סיבתי בין ההפרה לנזק, התינוק או הוריו עשויים להיות זכאים לפיצויים בגין הנזק שנגרם. הפיצויים יכולים לכלול פיצוי כספי עבור הוצאות רפואיות, הפסדי שכר, עזרה סיעודית והוצאות מיוחדות אחרות.

לפני שניגשים להליך התביעה, חשוב לציין כי הליך הגשת תביעת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית הוא הליך מורכב, אשר דורש הבנה של החוק והפסיקה. לכן חשוב לגשת אליו רק לאחר ייעוץ משפטי.

מצוקה נשימתית אצל תינוקות
מצוקה נשימתית אצל תינוקות

 

תביעת רשלנות רפואית במקרה של מצוקה נשימתית אצל תינוקות

אם אתם חושדים שילדכם נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית, חשוב לפנות לייעוץ עם עו"ד רשלנות רפואית בהקדם האפשרי. יחד תצטרכו לשחזר את ההליך הרפואי שעברתם ולהבין האם יש עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית במקרה של המצוקה הנשימתית בתינוקכם.  משרד עו"ד רשלנות רפואית שטובר טולדנו מציע ייעוץ, ייצוג וליווי משפטי מקצועיים, לנפגעי רשלנות רפואית בלידה ונפגעי רשלנות רפואית בהריון. צרו עמנו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
התכווצות הרחם לאחר לידה
התכווצות הרחם לאחר לידה
צינור הזנה PEG - סיבוכים של גסטרוסטום
סיבוכים של גסטרוסטום
דימום אחרי לידה
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית?
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.