לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

רשלנות רפואית בהריון

הריון הוא תקופה של תקווה וציפייה. עם זאת, כאשר רשלנות רפואית נכנסת למשוואה, ההשלכות עלולות להיות הרסניות וטרגיות מאין כמוהן. בין אם עסקינן בבדיקות חיוניות בהריון אליהן האם לעתיד לא הופנתה, בסקירות הריון שבוצעו או פוענחו בצורה שגויה, או לחילופין – בניטור לא מספק של מדדי האם והעובר, כל שגיאה המתרחשת בתקופה קריטית זו, עלולה להוביל לנזק חמור ובלתי הפיך.

במאמר זה, נתעמק בהשלכות הדרמטיות שעלולות להתלוות למקרי רשלנות רפואית בזמן הריון ונציג את הסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעים.

 

רשלנות רפואית בזמן הריון – גורם נפוץ להגשת תביעות פיצויים במדינת ישראל

רשלנות רפואית בהריון כמו גם רשלנות רפואית בלידה, הן העילות הרווחות לתביעות רשלנות רפואית בבתי המשפט בישראל. הדבר מיוחס בעיקר לריבוי ההריונות והלידות בחברה הישראלית.

מקרים של רשלנות רפואית בהריון, נובעים לא אחת ממעקב לא מספק אחר התקדמות ההריון ותקינותו, המוביל לאי גילוי של מומים בעובר, מצבים כמו פיגור שכלי או תסמונת דאון, מחלות גנטיות ואף למות העובר ולידה שקטה, במקרים מסוימים. אלו מתרחשים לעיתים על רקע פענוח לקוי של תוצאות אולטרסאונד, בדיקות וסקירות הריון מסוגים אחרים, או לחילופין – בשל אי הפניית האם לעתיד לביצוע בדיקות חיוניות.

הבסיס להגשת תביעות פיצויים עקב רשלנות רפואית בזמן ההריון, נבנה על הנחת היסוד שאילו התבצע זיהוי של הליקויים מהם סובל העובר במועד, ייתכן שהיתה להורים אפשרות להפסיק את ההיריון, ובכך למנוע מילדם חיים המלווים באתגרים וקשיים בלתי פוסקים – מצב הידוע בעגה המשפטית בתור "הולדה בעוולה").

גם בדיקות שגרתיות ומעקב אחר הריון שאמור להיות מובן מאליו, יכול להתבצע על ידי הרופא באופן רשלני. בעיות בהריון כמו סכרת הריון, אנמיה בהריון, קרע ברחם או כל מצוקה עוברית אחרת, שלא זוהו בזמן עלולים להוות סיכון מדאיג לאם ההריונית.

 

על רשלנות רפואית בזמן הריון בסיכון גבוה

קטגוריה ספציפית של הריונות נופלת תחת הסיווג של "הריונות בסיכון גבוה". הריונות אלו דורשים תשומת לב מוגברת מרופאי נשים, כדי להבטיח את התפתחותו התקינה של העובר ואת שלום האם לעתיד.

בדרך כלל, עם המטופלות בקבוצת סיכון זו, נמנות נשים מעל גיל 35 או נערות מתחת לגיל 18, נשים עם היסטוריה של הפלות קודמות, נשים המתמודדות עם מחלות כרוניות, נשים עם רקורד של לידות מוקדמות, אלו שעברו ניתוחים קיסריים, מטופלות המתמודדות עם סוכרת הריון וכדומה.

למטופלת ששייכת לאחת מקטגוריות הסיכון הנ"ל, הכרחי שהרופא ימליץ על הבדיקות הנדרשות. אי עמידה בפרוטוקולים אלו, עשויה להקים לאישה שחוותה סיבוכים בהריון או בלידה או שהולידה תינוק עם ליקויים בריאותיים, עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בזמן הריון בסיכון.

בהקשר זה, מן הראוי לחדד, כי אף הריונות מסוימים שנראו בתחילה תקינים, עשויים להתפתח להריונות בסיכון גבוה. במקרים כאלה, הרופא המטפל מצופה לייעץ למטופלת ההרה, להפסיק את ההריון, באם קיים חשש אמיתי לגבי האפשרות ללידת תינוק עם ליקויים התפתחותיים שכליים או פיזיולוגיים. באופן דומה, על הרופא חלה האחריות להמליץ למטופלת על סיום ההריון, במידה והמשכו מעמיד את חייה בסכנה.

 

מה פשר המושג "הולדה בעוולה" וכיצד הוא נוגע למקרי רשלנות רפואית בהיריון?

"הולדה בעוולה" היא מושג משפטי המתייחס לעילה להגשת תביעת פיצויים, עקב לידת תינוק עם ליקויים פיזיים חמורים ו/או פיגור שכלי קשה, אשר לא התגלו או לא הובאו לידיעת הוריו במהלך ההריון. עילת תביעה זו נסמכת על הטענה כי "טוב מותו מחייו" של יילוד במצב כזה.

על מנת להוכיח את צדקתם, התובעים במקרים אלו (או בא כוחם), נדרשים לספק ראיות המעידות על נזקי היילוד (ונזקי המשפחה כתוצאה מהצורך בטיפול מיוחד עבורו), תימוכין לכך שההריון לווה באופן רשלני על ידי הגורמים הרפואיים העומדים לדין ולבסס קשר סיבתי בין אי זיהוי הליקויים האמורים בעובר לבין העובדה שההריון לא הופסק, בשעה שראוי היה לשקול את הפסקתו.

 

האם אתם זכאים לתבוע בגין רשלנות רפואית בהריון?

במסגרת סל הבריאות לנשים הרות ויולדות ניתן למצוא מגוון רחב של בדיקות העומדות לרשות האישה ותפקידו של הרופא המטפל ליידע אותה אודותן, לרבות בדיקות שניתן לבצע מחוץ לסל הבריאות, לשיקול דעתם של ההורים. היה והרופא התרשל במלאכתו, לא אבחן נכונה את תוצאות הבדיקות, לא ידע את האם בבדיקות נוספות וכד' וכתוצאה מכך נולד יילוד בעל מום, או שהאישה ההרה נפגעה – אזי עומדת לרשות ההורים הזכות לתבוע את הצוות הרפואי תביעת רשלנות רפואית בהריון:

אי הפניה לייעוץ גנטי בתקופת טרום ההיריון, יעוץ גנטי לקוי, אי הפניה לבדיקות נוספות, אבחון לקוי בממצאי בדיקות הריון, אי איתור מומים במהלך ההיריון, לרבות מומים גנטיים מולדים, מעקב הריון לוקה בחסר ומתרשל, חוסר אבחנה להריון בסיכון: סכרת הריונית, רעלת, המלצות לסיום הריון וכד'. ועוד.

 

תקופת ההתיישנות להגשת תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית בהריון

תקופת ההתיישנות על תביעות רשלנות רפואית בזמן ההריון, מתפרשת על פני 7 שנים. מירוץ ההתיישנות בתביעות אלו, מתחיל ממועד זיהוי הרשלנות בניהול הריונה של הנפגעת, ולא במועד התרחשות המחדל בפועל.היות וחוק ההתיישנות מתייחס ליחידים מרגע שהגיעו לבגרות, לאנשים שנולדו עם מומים, ליקויים רפואיים או תסמונות שלא התגלו בזמן הריונה של אמם בשל רשלנות רפואית, יש זכות להגיש תביעה נגד הצוות הרפואי שאמון היה על ליווי ההריון – עד הגיעם לגיל 25. כלומר, שבע שנים מגיל 18.

 

האם קיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בהיריון?

כדי לעמוד על קיומה של עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית במהלך ההיריון ובשלב הטרום לידתי, יש חשיבות עליונה לבדיקה מדוקדקת של התיעוד הרפואי מתקופת ההריון והבדיקות השונות שנעשו במהלכה. הדבר מתבצע בדרך כלל על ידי עורך דין לתביעות רשלנות רפואית בהריון ובלידה, בסיוע של רופא מומחה מתחום רפואת הנשים והמיילדות, שיכול להעריך את תקינותן של פעולות הגורמים הרפואיים השונים עמם באה האם לעתיד במגע – ולספק חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים.

 

לסיכום על רשלנות רפואית בהריון

ההשלכות של רשלנות רפואית בזמן הריון הן עמוקות ומרחיקות לכת, שלא לומר קשות מנשוא. למרבה הצער, משפחות רבות בישראל שנפגעו ממחדלים אלו, נותרות להתמודד עם השלכותיהם ללא התמיכה הנחוצה, בשל הקושי הרגשי הרב הנלווה לנקיטת הליכים משפטיים, במצב מאתגר זה. מכאן החשיבות הרבה הגלומה בפנייה לסיוע משפטי ממשרד עו"ד שעשייתו מוקדשת לעשיית צדק והשגת פיצוי ראוי לנפגעי רשלנות רפואית בהריון ובלידה.

אם אתם או אדם אהוב, סבורים שחוויתם רשלנות רפואית בזמן ההיריון, אל תהססו לפנות לייעוץ עם משרד עוה"ד שטובר טולדנו לרשלנות רפואית ולבדוק כיצד ניתן לממש את הזכויות המגיעות לכם. אנו כאן עבורכם!

לשיתוף לחצו
שאלות ותשובות
במקרים בהם התרשל הרופא לאבחן או לטפל בבעיות שצצות במהלך ההריון (למשל סכרת הריון או רעלת הריון או מצוקה עוברית כלשהי) וגם אם הרופא המטפל לא הפנה וייעץ לאם לערוך בדיקות נוספות, שבאמצעותן ניתן לגלות מוקדם מומים ותסמונות אצל העובר.
"הולדה בעוולה" הוא קודם כל מונח משפטי, המתאר מצב בו לא אובחנו מומים או תסמונות אצל העובר בשל רשלנות רפואית ועל כן ההריון לא הופסק (או לא ניתנה לאם ההזדמנות להפסיקו) והתקיימה לידה של תינוק בעל מום.
הכל תלוי באיסוף החומרים והראיות שישמשו כהוכחה לכך שאכן התבצעה רשלנות רפואית בזמן ההריון והאם ההריונית או העובר נפגעו עקב כך. יש להוכיח את הקשר בין רשלנות הרופא לפגיעת האם והעובר. עורך דין לרשלנות רפואית שיודע את העבודה יכול לזרז הליכים כדי להביא נחת ופיצויים לאם הנפגעת והעובר במהרה.
הרבה פעמים הרשלנות הרפואית אכן נעשתה בתום לב ומה שעוצר את התובעים מלתבוע, זה החשש מפגיעה בשמו או תפקידו של הרופא המטפל אותו הם מכירים אישית. אין צורך לעצור תביעה, שכן רוב התביעות מנוהלות מול חברות הביטוח המבטחות את המוסד הרפואי ולא מול רופא באופן אישי.

מידע נוסף בנושא רשלנות רפואית בהריון

בדיקת דם לגילוי תסמונת דאון NIPT
בדיקת דם לגילוי תסמונת דאון NIPT
מיקרוצפליה
מיקרוצפליה
תסמונת אדוארדס – רשלנות רפואית באבחון
תינוק עם תסמונת דאון
תסמונת יעקובסון - פגיעה בכרומוזום 11
תסמונת יעקובסון – פגיעה בכרומוזום 11
עיכוב בהתפתחות העובר – IUGR ומום גנטי עם פיגור
האטה בגדילה תוך רחמית – IUGR
הולדה בעוולה
הולדה בעוולה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.