לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית?

דלקת מעי נמקית ביילודים (NEC) היא מצב רפואי נדיר אך חמור, הפוגע במעיים של תינוקות פגים. מצב זה מאופיין בדלקת ובנמק של דופן המעי, ויכול להוביל לניקוב המעי, זיהום ופגיעה משמעותית בבריאות התינוק. האם דלקת מעי נמקית ביילוד היא תוצר של רשלנות רפואית? התשובה לשאלה זו אינה פשוטה, ויכולה להשתנות בהתאם לנסיבות המקרה, כפי שנסביר במאמר זה.

 

מהי דלקת מעי נמקית ביילוד NEC ומה גורם לה?

דלקת מעי נמקית (NEC) היא ליקוי רפואי חריג יחסית ועם זאת מסוכן מאין כמוהו, הפוגע במעיים של תינוקות רכים, בדגש על פגים. NEC פגים מתבטא כאמור בתהליך דלקתי במעי ובהיווצרותו של נמק במעיים של הפג, ויכול להביא למצב של נקב במעי, זיהום ופגיעה משמעותית בבריאותו של הרך הנולד.

אף על פי שהגורמים לדלקת זו אינם ידועים לחלוטין, ידוע כי מצב זה נפוץ יותר בקרב פגים, במיוחד כאלה שנולדו לפני השבוע ה- 32 להיריון. מכאן שרופא ילדים שנחשף לסימפטומים חריגים במערכת העיכול של הפג בשבועות הראשונים לחייו, נדרש לפעול ללא דיחוי כדי לשלול את האפשרות לדלקת המעי הנמקית ולהפנות את היילוד לטיפול רפואי בהקדם האפשרי במידה וישנה סבירות להתפתחות נמק במעי. אם הרופא כשל באבחון ולא הפנה לטיפול המתאים – יש חשש לרשלנות רפואית לאחר לידה.

 

מהם התסמינים שאמורים לעורר חשד ל- NEC בקרב רופאים?

הסימפטומים של דלקת מעי נמקית מתחילים בדרך כלל בשבועות הראשונים לחיי התינוק או הפג, ויכולים לכלול:

  • דימום מהמעי
  • כאבי בטן
  • הקאות
  • חום
  • ירידה במשקל
  • עיכוב בגדילה
  • ועוד

הטיפול בדלקת כולל בדרך כלל ניתוח להסרת חלק מהמעי הפגוע, וטיפול אנטיביוטי. אמנם דלקת מעי נמקית היא מצב רפואי מורכב שקשה לאבחן ולטפל בו. עם זאת, זיהוי מוקדם וטיפול מהיר יכולים לשפר את סיכויי ההישרדות וההחלמה של התינוק ולכן על כתפי הרופאים מונחת החובה לגלות ערנות מוגברת בעת בדיקת תינוקות, ובפרט כשמדובר בפגים.

 

מהן ההשלכות של דלקת מעי נמקית ביילוד?

ההשלכות של דלקת מעי נמקית ביילוד יכולות להיות חמורות ואף מסכנות חיים, לרבות:

  1. מוות: NEC היא הסיבה השכיחה ביותר לתמותה בקרב פגים.
  2. ניקוב המעי: כאשר קטע של המעי נפרץ, תוכן המעי יכול לחדור לחלל הבטן ולגרום לזיהום חמור.
  3. זיהום בדם: אלח דם (ספסיס) הוא סיבוך חמור של דלקת מעי נמקית, שיכול להוביל למוות.
  4. הפרעות במערכת העיכול: דלקת מסוג זה, יכולה לגרום לנזק למעיים, מה שעלול להוביל לבעיות במערכת העיכול, כגון חסימת מעיים תינוק, עצירות, שלשולים ותסמונת המעי הקצר.
  5. עיכוב בגדילה: דלקת המעי הנמקית יכולה לגרום לעיכוב בגדילה והתפתחות של התינוק.
  6. בעיות נוירולוגיות: הדלקת יכולה לגרום לפגיעה מוחית בתינוקות, אשר יכולה להוביל לבעיות נוירולוגיות, כגון שיתוק מוחין.

הסיבוכים של NEC משתנים בהתאם לחומרת המחלה. תינוקות עם דלקת מעי נמקית קלה עשויים לשרוד ללא סיבוכים ארוכי טווח. עם זאת, תינוקות עם דלקת מעי נמקית קשה עשויים לסבול מסיבוכים חמורים, כגון ניקוב המעי, זיהום בדם והפרעות במערכת העיכול.

טיפול מוקדם ויעיל בבעיה יכול לעזור להפחית את הסיכון לסיבוכים. עם זאת, גם לאחר החלמה מלאה, תינוקות אלו עשויים להזדקק לטיפולים מיוחדים, כגון תזונה מותאמת אישית או טיפול רפואי מתמשך. טיפול אינו נכון יכול להיות עילה לרשלנות רפואית בתינוקות.

מהן ההשלכות של דלקת מעי נמקית ביילוד

 

מתי ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין דלקת מעי נמקית ביילוד?

ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין דלקת מעי נמקית ביילוד במקרים בהם התינוק נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית. רשלנות רפואית מתקיימת כאשר רופא נכשל בהקפדה על סטנדרט הטיפול המקובל בתחומו. במקרה של דלקת מעי נמקית, סטנדרט הטיפול המקובל כולל:

  • זיהוי מוקדם של הסימפטומים של דלקת המעי
  • מתן טיפול תומך, כגון נוזלים ותרופות, כדי להקל על הסימפטומים
  • ביצוע ניתוח בהקדם האפשרי במקרה של ניקוב המעי

אי אבחון או אי טיפול בדלקת מעי נמקית בזמן, יכול להוביל לנזק בלתי הפיך לתינוק. לפיכך, במקרים בהם התינוק לא קיבל את הטיפול הנדרש, ניתן להעלות את הטענה כי התרחשה רשלנות רפואית.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי לא כל מקרה של דלקת מעי נמקית ביילוד, בהכרח מהווה עילה להגשתה של תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא. במקרים רבים, מדובר במצב רפואי מורכב שקשה לאבחן ולטפל בו באופן אבסולוטי. אף על פי כן, במקרים בהם התינוק נפגע כתוצאה מהתנהלות רופא שאינה עומדת ב"מבחן הרופא הסביר", במקרה שהוריו יגישו בשמו תביעת רשלנות רפואית כנגד אותו רופא, הוא עשוי להיות זכאי לקבלת פיצוי כספי בגין נזקיו.

כאן המקום לציין כי אדם אשר נפגע בינקותו ממחדל רפואי, רשאי להגיש תביעת פיצויים בעצמו כנגד הגורם הרפואי הרלוונטי, עם הגיעו לגיל 18 ועד שימלאו לו 25 שנים.

 

הערכת הפיצויים בתביעת רשלנות רפואית באבחון או טיפול ב- NEC

אם התביעה מתקבלת, בית המשפט יפסוק פיצויים לתינוק והוריו בגין הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מהרשלנות. הפיצויים יכולים לכלול פיצויים כספיים עבור הוצאות רפואיות, ירידה בכושר העבודה ובהכנסות, כאב וסבל ועוד.

כמובן, כדי לשפר את סיכויי תביעתכם להתקבל ולהניב את מירב הפיצויים שלהם אתם זכאים, חשוב להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בהריון ולידה לפני הגשת התביעה.

האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית
האם דלקת מעי נמקית ביילוד (NEC) היא תוצר של רשלנות רפואית

 

לסיכום

דלקת מעי נמקית היא מצב רפואי חמור, שיכול להוביל לנזק בלתי הפיך לתינוק. אם אתם חושדים כי התינוק שלכם נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית, מומלץ לפנות לעורך דין לענייני רשלנות רפואית. משרד עו"ד רשלנות רפואית שטובר טולדנו מציע ייעוץ, ייצוג וליווי משפטי לנפגעי רשלנות רפואית בהריון, בלידה ובילדות. אל תהססו להסתייע בשירותינו!

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
Picture of עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
התכווצות הרחם לאחר לידה
התכווצות הרחם לאחר לידה
צינור הזנה PEG - סיבוכים של גסטרוסטום
סיבוכים של גסטרוסטום
דימום אחרי לידה
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
מצוקה נשימתית אצל תינוקות
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.