לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

הריון הוא מסע טרנספורמטיבי שמביא שמחה וציפייה עצומה למשפחות משחר ההיסטוריה. עם זאת, הריונות מלווים גם במידה לא מבוטלת של דאגות וחששות, שחלקן על רקע רפואי. הורים רבים חוששים ובצדק, מן הסיכון למומים מולדים ותסמונות בעובר המתפתח. לא ניתן להפריז בחשיבות של אבחון מצבים אלו במהלך ההריון, שכן גילוי מוקדם יכול להשפיע באופן משמעותי על חיי הילד וההורים המצפים כאחד.

למרבה הצער, ישנם מקרים שבהם מתרחשים מחדלים רפואיים שבעקבותיהם הבעיות הללו אינן מאובחנות בצורה מספקת, מה שמוביל לתוצאות הרסניות. במאמר זה נדון בנושא הכאוב של רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים בזמן ההריון ובסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעיה.

 

על החשיבות של אבחון מומים מולדים ותסמונות בזמן ההריון

אבחון מומים מולדים ותסמונות בזמן ההריון, טומן בחובו חשיבות רבה מכמה סיבות. ראשית, הדבר מאפשר להורים לעתיד לקבל החלטות מושכלות לגבי המשך ההריון ולתכנן את העתיד. ידיעה מראש על סיבוכים פוטנציאליים מאפשרת להורים לעתיד לפנות לטיפול רפואי מתאים, לשקול אפשרויות טיפול זמינות ולהתכונן לאתגרים שעלולים להופיע לפתחם.

בנוסף, אבחון מוקדם יכול לסייע בתיאום ציפיות ולהפחית את הלחץ הפסיכולוגי המתלווה לעתים קרובות לאי ודאות לגבי בריאותו של הילד שטרם נולד.

יתרה מזאת, גילוי מוקדם של מומים ותסמונות בעובר, יכול להוביל לנקיטת צעדים רפואיים המשפרים את הפרוגנוזה עבור התינוק. סוגים מסוימים של פגמים ותסמונות מולדים, ניתנים לטיפול או התמודדות יעילים יותר, אם הם מזוהים בשלב מוקדם דיה של ההריון או לכל הפחות – זמן קצר לאחר הלידה. זה יכול לכלול טיפול רפואי מיוחד, פרוצדורות כירורגיות, או אפילו ביצוע התאמות באורח החיים, שיכולות לשפר משמעותית את איכות החיים של הילד.

איזו אחריות מוטלת על רופאי נשים המלווים את הריונן של מטופלות?

אבחון מוקדם של ליקויים רפואיים בהריון, כאמור, מאפשר טיפול טרום לידתי טוב יותר, מעקב צמוד יותר אחר מצב האם לעתיד והעובר והכוונת האישה ההרה להתנהלות הנדרשת בזמן ההריון להגנה על שלומה ושלום העובר, או לקבלת הטיפולים שיתמכו בכך.

גילוי מוקדם של תסמונות ומומים בהריון, גם מספק לרופא המלווה את המטופלת בהריונה, הזדמנות לייעץ להורים לעתיד לגבי התוצאות הפוטנציאליות, להתייחס לדאגות ולפחדים שלהם ולהבטיח שיש להם ציפיות ריאליות.

מכאן החשיבות הרבה של הפניית נשים הרות לביצוע בדיקות וסקירות הריון רלוונטיות, תוך התאמת ההמלצות לתיק הרפואי של כל מטופלת, לקבוצות הסיכון אליהן היא משתייכת ולמצבה ומצב העובר בהריון.

איך למנוע אי אבחון של מומים מולדים? דגשים לבדיקות בזמן ההריון

בשנים האחרונות, התקדמות הטכנולוגיה הרפואית הרחיבה את מנעד האפשרויות לאבחון מומים ותסמונות במהלך ההריון. בדיקת ה- CMA הידועה גם בתור צ'יפ גנטי, היא בדיקה טרום לידתית שחוללה מהפכה של ממש באבחון תסמונות ומומים בעוברים בזמן ההריון.

השימוש בבדיקה זו מאפשר זיהוי של מומים כרומוזומליים, כולל אבחון פיגור שכלי וגילוי טריזומיות כמו תסמונת אדוארדס, בדיוק רב יותר מהשיטות המסורתיות. בדיקת צ'יפ גנטי יכולה גם לעזור לזהות מוטציות גנטיות הקשורות לתסמונות כמו תסמונת האיקס השביר, ומספקת תובנות מוקדמות לגבי ליקויים התפתחותיים פוטנציאליים.

יתרה מכך, בדיקות טרום לידתיות מכסות כיום תחומים נוספים מלבד מומים גנטיים. ליקויים כגון תסמונת HELLP, המעמידה בסיכון חמור הן את האם והן את העובר, ניתנים כיום לזיהוי בצורה יעילה יותר, באמצעות טכניקות אבחון מתקדמות.

במקרים נדירים, כאשר יש חשד למצבי כשל חיסוני חמורים כמו תסמונת "ילד בועה", בדיקות גנטיות טרום לידתיות יכולות להציע תובנות לגבי הגורם הגנטי לבעיה, ולאפשר להורים ולגורמים הרפואיים המלווים את ההריון, להתכונן לאתגרים הייחודיים שעשויים להתלוות למצב היילוד ולאפשרויות הטיפול הקשורות להפרעות כאלה.

לאור ריבוי האפשרויות הקיימות כיום לאבחון מומים מולדים ותסמונות בזמן ההריון, מצופה מכל רופא בתחום הגניקולוגיה והמיילדות, להישאר מעודכן בשיטות האבחון המתפתחות ולדאוג להביאן לידיעת מטופליו, כדי להבטיח את הטיפול הטוב ביותר להורים לעתיד ולילדיהם שטרם נולדו.

מה המשמעות של רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים בהריון

רשלנות רפואית באבחון מומים ותסמונות בזמן ההריון – תרחישים אפשריים

רשלנות רפואית היא מושג משפטי ורפואי, המתייחס לכישלונו של איש מקצוע בתחום הבריאות לספק למטופליו את רמת הטיפול המצופה בתחומו, שכתוצאה ממנו, נגרם נזק למטופל. בהקשר של אבחון מומים ותסמונות בזמן ההריון, רשלנות רפואית מתרחשת כאשר רופא שמטופלת הרה מסתייעת בו, איננו פועל בהתאם לחובת הזהירות ולסטנדרט המקצועי, המצופים מכל רופא סביר בתחום רפואת הנשים והמיילדות. הדבר מתבטא באופן מיוחד בארבעת המישורים הבאים:

  1. אי הפניית המטופלת לבדיקות טרום לידתיות נחוצות: רופאי נשים מצופים להמליץ למטופלות הרות על ביצוע דיקות טרום לידתיות לאיתור פגמים ותסמונות פוטנציאליים בעובר. אי הבאת אפשרויות הבדיקה הרלוונטיות לידיעת המטופלת או פענוח לא תקין של ממצאי בדיקות אלו, יכולה להיחשב כרשלנות רפואית באבחון מומים ותסמונות בזמן ההריון.
  2. אי מתן ייעוץ רפואי הולם: חלק מהאחריות של רופאי נשים היא להביא לידיעת ההורים לעתיד את בדיקות הסקר והאבחון הזמינות בהריון, לצד הסיכונים, היתרונות והתוצאות הפוטנציאליות שלהן. רשלנות רפואית בהריון עלולה להתבטא בכך שמידע זה אינו מועבר בבירור למטופלת ובן זוגה – מצב שמונע מההורים לקבל החלטות מושכלות.
  3. אי זיהוי או אי התייחסות לסימני אזהרה: לעיתים, ישנם סימנים ותסמינים בולטים במהלך ההיריון העלולים להעיד על קיומו של ליקוי רפואי או תסמונת גנטית בעובר. רופא שלא מזהה את סימני האזהרה הללו או מתעכב בנקיטת פעולות מתאימות, עשוי להיאשם ברשלנות רפואית בהריון.
  4. הימנעות מהפניית המטופלת להמשך בירור: במקרים מורכבים, ייתכן שהאם לעתיד תצטרך להתייעץ עם מומחים בתחומים ספציפיים או לבצע בדיקות אבחון נוספות. אי הפניית מטופלת הרה להמשך בירור אצל רופא מומחה לפי הצורך או לביצוע בדיקות ההמשך הנחוצות, יכולה להיחשב גם  היא כרשלנות רפואית בגילוי מומים ותסמונות בעובר.

מה המשמעות של רשלנות רפואית באבחון מומים בהריון?

לרשלנות רפואית באבחון מומים ותסמונות במהלך ההריון, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת והרסניות, הן עבור ההורים לעתיד והן עבור הילד שטרם נולד. אבחון מוקדם ומדויק של מומים מולדים ותסמונות גנטיות, הוא בעל חשיבות עליונה להרחבת מרחב התמרון הרפואי, קרי – ליכולת להתאים טיפול רלוונטי לאם ולעובר, שישפרו את הסיכוי ללידה תקינה של תינוק בריא או בעל סיכויי החלמה משופרים.

ההשלכות הנלוות ללידת תינוק חולה, נכה, בעל מום או שלוקה במוגבלות, מתבטאות ביתר שאת במישורים הבאים:

  • מצוקה רגשית: עבור ההורים לעתיד, המחיר הרגשי של רשלנות רפואית באבחון טרום לידתי, הוא בלתי נתפס. ההלם, החרדה והאבל הנלווים לאבחנה מאוחרת או אבחנה שהוחמצה, יכולים להיות כבדים מנשוא. מצוקה רגשית זו יכולה להימשך גם מעבר להקשר של הלידה עצמה ועשויה לדרוש ייעוץ ותמיכה לטווח ארוך.
  • נטל פיננסי: גידול ילד עם צרכים מיוחדים והתמודדות עם הסיבוכים הנובעים מקיומם של מומים או תסמונות בילדים, יכולים להטיל עומס כלכלי משמעותי על ההורים. הוצאות רפואיות, עלויות טיפול ושיקום, והוצאות נלוות אחרות, עלולות להצטבר במהירות, ולהוסיף לנטל הרגשי שנגרם עקב המחדל הרפואי.
  • סיבוכים בריאותיים: במקרים בהם ליקוי רפואי מצריך טיפול מיידי או התערבות כירורגית, ההשלכות של איחור באבחון עלולות להוביל לסיבוכים בריאותיים קשים. סיבוכים אלו עשויים לכלול נזק בלתי הפיך לילוד ו/או לאמו, או החמרה במצב קיים.
  • השפעה על איכות החיים של הילד: עבור הילד שנולד עם מום או תסמונת שלא אובחנו במועד או אובחנו בצורה שגויה, ההשלכות יכולות להיות לכל החיים. בהתאם לחומרת המצב, הילד עלול להתמודד עם קשיים בהתפתחות הגופנית והקוגניטיבית, הדורשים טיפול רפואי ואף סיעודי מתמשכים.

החוק בישראל מכיר בחומרת ההשלכות של רשלנות רפואית באבחון מומים ותסמונות בהריון, ולכן מאפשר לנפגעים להגיש תביעות רשלנות רפואית לשם קבלת פיצוי כספי ראוי.

רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים
רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

אבחון מומים מולדים – כיצד עורך דין יכול לסייע?

לא ניתן להפריז בחשיבות של אבחון ליקויים ותסמונות בעובר במהלך ההיריון, שכן הדבר מעניק להורים לעתיד את ההזדמנות לקבל החלטות מושכלות בנוגע להריון והמשכו, מקל על התערבויות רפואיות מוקדמות ומבטיח טיפול מיטבי הן לאם והן לילד שטרם נולד. למרבה הצער, כאשר רופאים אינם עומדים בסטנדרט הטיפול המצופה מהם באבחון ליקויים אלו, עלולות להיות למחדל השלכות חמורות, שמצדיקות נקיטת פעולות משפטיות מצד הנפגעים.

משרד עוה"ד שטובר טולדנו לרשלנות רפואית בהריון ולידה, כאן כדי לייעץ לכם לגבי האפשרות להגשת תביעת פיצויים במקרים כאלו ולתמוך בכם בתהליך למימוש זכויותיכם. אל תהססו לפנות אלינו ולהסתייע בנו – אנחנו כאן עבורכם.

לשיתוף לחצו
שאלות ותשובות
דוגמאות נפוצות כוללות פירוש שגוי של תוצאות הבדיקות, אי הזמנת בדיקות הכרחיות, בדיקה לא מספקת לפני הלידה, אבחנה שגויה של מומים מולדים או תסמונות ואי הפניית הורים למומחים מתאימים.
"דגלים אדומים" עשויים לכלול חוסר יסודיות במיון טרום לידתי, עמדות מזלזלות כלפי דאגות ההורים, אי העברת תוצאות בדיקה מיידיות ואי ציות להנחיות רפואיות שנקבעו לאבחון מצבים אלו.
הורים יכולים לבקש חוות דעת שנייה מרופא מומחה, לאסוף את כל התיעוד הרפואי והתיעוד הרלוונטי, להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית ולהגיש תלונה לוועדה הרפואית המתאימה או לסוכנות הרגולטורית המתאימה.
להורים עשויות להיות אפשרויות משפטיות להגיש תביעת רשלנות רפואית. הם יכולים לבקש פיצוי עבור הוצאות רפואיות, עלויות טיפול שוטפות, אובדן הזדמנויות התערבות פוטנציאליות, מצוקה רגשית ונזקים אחרים שנגרמו עקב הרשלנות הרפואית. כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה לרשלנות באבחון מומים – משרד עו"הד שטובר וטולדנו.

מידע נוסף בנושא רשלנות רפואית באבחון מומים מולדים

תסמונת אדוארדס – רשלנות רפואית באבחון
תינוק עם תסמונת דאון
תסמונת יעקובסון - פגיעה בכרומוזום 11
תסמונת יעקובסון – פגיעה בכרומוזום 11
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.