לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

האטה בגדילה תוך רחמית – IUGR

IUGR או בתרגום עיכוב בהתפתחות העובר, הינו מצב רפואי שמצריך התייחסות רפואית דחופה של רופא מעקב ההריון. לעיתים רבות העיכוב מתגלה בשלבים מאוחרים של ההריון, מה שמצריך ביצוע בירור דחוף של הגורם למצב הרפואי על מנת שבפני ההורים יוצגו הנתונים די זמן לפני מועד הלידה, ועל מנת שניתן יהיה לנהל את סיום ההריון בתבונה.

 

מה זה IUGR?

Intrauterine growth restriction או פיגור גדילה תוך רחמי, נקרא גם האטה או עיכוב בגדילה תוך רחמית. מונחים זהים לתאור אותו מצב, בו העובר לא גדל בקצב האופטימלי והנכון לפי ספרי הרפואה. ישנם מספר בדיקות וחישובים, כגון הערכת דופלר של עורק טבורי, לקביעת גודלו הנכון של העובר, אם כי לעתים יש מחלוקת בין השיטות השונות. בין כה וכה כשיש חריגה מוסכמת שהעובר אינו מתפתח בקצב הנכון על פי רוב המדדים, נחשב המצב כIUGR.

מכאן, ישנם פרוטוקלים שלפיהם מונה הצוות הרפואי לפעול, ובהיעדרם או בשל חוסר אבחון וזיהוי של IUGR, תיתכן פגיעה בשל רשלנות רפואית.

 

איך מודדים IUGR – האטה בגדילה תוך רחמית?

נהוג בספרות הרפואית לחלק את העיכוב בהתפתחות העובר לאחוזונים, כאשר עובר שנמצא מתחת לאחוזון 10 נכנס להגדרה של IUGR, והדבר דורש התייחסות מתאימה. במקרה זה, רופאי המעקב יבדקו אם המקור לעיכוב נובע מהקשר שבין האם לעובר, דהיינו בירור מיילדותי. במידה ויתגלה ממצא מיילדותי, כגון זרימות לא תקינות, חשד להיפרדות שלייה חלקית ועוד, הנטייה תהיה לבצע מעקב תכוף, וליזום לידה יזומה בשלב מוקדם יותר של ההריון.

השיקולים יהיו החשש מפני נזק שעלול להיגרם לעובר כתוצאה מהקשר בין העובר לאם, שעלול להתפתח למצוקה עוברית שעלולה להביא למותו של העובר או לפגיעה נוירולוגית, לבין החשש מפני לידה מוקדמת של העובר וסיבוכים הנלווים ללידות אלו. כאשר מדובר על גיל הריון של שבוע 34 במשקל קרוב ל 2 קילו ואילך, תגבר הנטייה לילדו ולא לחשוף אותו לסכנה של מצוקה עוברית.

כאמור, חשוב לציין כי קיימות שיטות שונות לחישוב אחוזונים, כך שלעיתים בעוד שעל פי שיטה אחת, העובר אינו נכנס לאחוזונים הפתולוגיים המעידים על עיכוב בהתפתחותו, לפי שיטה אחרת, מדובר בעיכוב ברור בהתפתחות העובר. זו הסיבה שחשוב שהרופא המטפל יעדכן את האישה, באותם מקרים גבוליים (לדעתו), ויסביר לאישה שעל פי שיטות מדידה מקובלות ונפוצות אחרות המצב הרפואי של העובר מצריך בירור נוסף.

סיכונים של IUGR

הפיגור גדילה של העובר בתוך הרחם יכול להוות כגורם מסכן, גם לעובר ולתינוק שהוא עתיד להיות, וגם לאם היולדת כמובן. הנה כמה סיכונים אפשריים במקרה של האטה תוך רחמית:

1.משקל לידה נמוך: תינוקות שגדלו בקצב התפתחותי איטי יותר, נוטים להיוולד במשקל נמוך, שגם הוא מצב הטומן בחובו בעיות רפואיות נלוות.

2.לידה מוקדמת: התפתחות איטית של התינוק יכולה אך להוביל ללידה מוקדמת מהצפוי, שגם היא עלולה להוביל לשרשרת של סיבוכי לידה.

3.זרימת חמצן מופחתת: עובר שגודלו מעוכב, אינו מקבל זרימת חמצן מספקת יחד עם חומרים מזינים אחרים, דבר אשר יכול לפגוע בהתפתחותם ותפקודם של איברים חשובים בגוף העובר.

4.עיכוב התפתחותי: גם אם העובר שרד ונולד כשורה, יכולים להגרם לטווח הארוך נזקים שמעכבים התפתחות נוספת, כגון עיכובים קוגנטיביים ומוטוריים.

5.מצוקה נשימתית אצל תינוקות: עוברים שסובלים מהאטה תוך רחמית, ריאותיהם אינן מבשילות כמו שצריך, ויכולים לסבול ממצוקה נשימתית כעוברים או כתינוקות בשלב מאוחר יותר.

6.נטייה לזיהום: בשל משקלם הנמוך ותפקוד לא יציב של מערכות שונות בגוף, למשל של המערכת החיסונית, יכול IUGR להוביל למצב של נטייה מוגברת לזיהומים בגופו החלש של העובר/תינוק.

7.היפוגליקמיה: תינוקות שחוו עיכוב התפתחותי ברחם מתקשים לווסת את לחץ הדם בגופם, דבר שיכול להוביל לנזקים בשבועות הראשונים לאחר הלידה.

 

כל אלה ועוד, הם סיכונים שעלולים להיווצר אם התופעה של IUGR אינה מאובחנת בזמן, אינה מזוהה כלל או אינה מטופל כראוי בשל רשלנות רפואית. הקפידו להיות בקשר עם הרופא המטפל כדי להמנע מעוול שכזה.

מהו עיכוב התפתחותי בעובר

IUGR האטה בגדילה תוך רחמית ורשלנות רפואית: מקרה לדוגמה

לאחרונה משרדנו הגיש תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט המחוזי בירושלים בטענה כי חשש לעיכוב בהתפתחות העובר לא זכה להתייחסות מתאימה של הצוות הרפואי. באותו מקרה, טענותינו התקבלו במלואן, והתובעים זכו לפיצויים בסכום של מעל ל- 8.5 מיליון ₪, בתוספת שכר טרחת עו"ד שנפסק ע ל ידי ביהמ"ש.

באותו מקרה דובר על יולדת שביצעה מעקב הריון מלא, כאשר לקראת השליש השלישי של ההריון הייתה שבירה של אחוזי הגדילה והרופאים חשדו שהעובר סובל מעיכוב בהתפתחות התקינה של העובר (IUGR). הטענה של התביעה הייתה כי עיכוב התפתחותי כפי שהיה קיים רימז בין היתר על מום גנטי (כרומוזומלי), בנוסף לחשד המיילדותי שהיה צריך להישלל. ההגנה מצד שני טענה כי החשש היחידי היה מיילדותי (כלומר חשש שהעובר סובל ממצוקה בעובר), ולא היה לכאורה חשש למום גנטי. לצורך ביסוס קו ההגנה, הועלתה טענה כי על פי עקומות ישנות מהעקומות המעודכנות העובר לא נמצא ברף הנדרש להוכחת עיכוב התפתחותי של העובר.

במסגרת חקירות המומחים של ההגנה, הוכח כי היה על הרופא לאמץ את הטבלאות המעודכנות ביותר של הדלוק משנת 1991 (מומחה בעל שם עולמי בתחום זה), שתאמו את ההנחיות של ההנהלה של קופת חולים, ובכל מקרה היה על הרופא להסביר לאישה גם במקרה שבו סבר שעל פי העקומות שהוא עובד על פיהן כי לעובר אין בעיה, כי על פי עקומות מקובלות אחרות, הדבר דורש בירור נוסף.

באותו מקרה הראנו, כי כאשר קיים עיכוב בהתפתחות העובר, חובה גם לברר אם קיים מום כרומוזומלי, שבמקרה זה היה מוביל להמלצה למשפחה כי בנתונים הקיימים קיים סיכון גבוה מאוד שהעובר יסבול מנכות קשה, כפי שקרה בפועל.

מכיוון שלא בוצעו הבדיקות הדרושות, נשללה מההורים האפשרות לסיים את ההריון אחרת, ולכן קיבל ביהמ"ש את התביעה במלואה ופסק כאמור סכום של מעל 8.5 מיליון ₪ בגין נזקיה של הקטינה.

האטה בגדילה תוך רחמית - IUGR - שטובר טולדנו
האטה בגדילה תוך רחמית – IUGR – שטובר טולדנו

האטה בגדילה תוך רחמית – הקפידו על אבחון מוקדם

נוכחנו לדעת כי התופעה של IUGR היא נפוצה, ולצערנו מקרים של רשלנות רפואית באבחון התופעה, נפוצים גם כן. חשוב להכיר את המצב טרם ההריון, לדעת לדרוש את הבדיקות והאבחונים הדרושים לזיהוי מוקדם של עיכוב בהתפתחות העובר ולהקפיד שהצוות הרפואי ער לסיכונים הכרוכים בכך.

אם גם אתם מרגישים שנעשה לכם עוול והצוות הרפואי התרשל בבדיקות המקדימות של העובר שלכם, כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין מומחה ברשלנות רפואית בהריון. צוות המשרד שטובר וטולדנו ישמח לעמוד לרשותכם.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
בדיקת דם לגילוי תסמונת דאון NIPT
בדיקת דם לגילוי תסמונת דאון NIPT
תסמונת אדוארדס – רשלנות רפואית באבחון
מיקרוצפליה
מיקרוצפליה
תסמונת יעקובסון - פגיעה בכרומוזום 11
תסמונת יעקובסון – פגיעה בכרומוזום 11
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.