לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

זכויות הילד הנכה

ילד נכה – איך מתמודדים?

משפחה שנגזר עליה לגדל ילד נכה, בין אם הנכות נגרמה עקב מום מולד, מום שנגרם במהלך לידה לא תקינה, או עקב סיבוך רפואי/אירוע כזה אחר לאחר הלידה, כרוך בעומס נפשי קשה מאוד באופן טבעי, אולם לאחר זמן לא רב, המשפחה מבינה כי העול הכלכלי הכבד עשוי להכביד מאוד על חיי המשפחה. הביטוח הלאומי, המכיר בעול הכלכלי הכבד, מעניק קצבאות חודשיות למשפחה, שאומנם אינן גבוהות אך הן מסייעת למשפחה לכסות חלק מן ההוצאות.

חשוב לציין כי ביחס לקטינים הסובלים מנכויות קשות, לרוב הגמלה משולמת מגיל 91 ימים עד מלאת לו 18 שנים (למעט נכויות כגון עיוורון ותסמונת דאון המשולמות מהיום הראשון), בהתאם לליקוי שיש לו ובהתאם למידת התלות שלו בזולת. כאשר ילד שיש לו יותר מליקוי אחד המזכה אותו בגמלה, תשולם לו הגמלה על-פי הליקוי המזכה בסכום הגבוה יותר. הזכאות לגמלה אינה לצמיתות, והיא תיבדק מעת לעת עד גיל 18, על פי תנאים ומבחני זכאות שנקבעו בתקנות, המותאמים לגיל הילד ולמחלה שהוא סובל ממנה. סכום הגמלאות כאמור תלוי במורכבות הנכות ובצורך בעזרת הזולת, והן נעות בסדרי גודל של בין 1,000 ₪ לכ- 3,200 ₪.

לאחר גיל 18, בנוסף לקצבת הנכות הכללית, יש זכאות לקצבאות נוספות כגון קצבת ניידות וקצבת שירותים מיוחדים אשר מעלות את הקצבה בשיעורים ניכרים.

חשוב לציין, כי פעמים רבות בנוסף לקצבאות המתקבלות מהביטוח הלאומי, ההורים לא מודעים לאפשרות של הגשת תביעת רשלנות רפואית. כך כאשר מדובר במום מולד גנטי (לדוגמא: מחלת די גורג', תסמונת דאון, X שביר, תלסמיה, דנדי ווקר ועוד), או מום מבני (חסר של קורפוס קולוזום, פגיעה בחומר אפור/לבן , הרחבת חדרים ועוד) יש לבחון אם ניתן היה לאתר את המומים בבדיקות במסגרת מעקב ההריון.

חשוב לבדוק - ממה נגרמה הנכות?

 

חשוב לבדוק – ממה נגרמה הנכות?

לעיתים יש לבחון אם הנכות נגרמה עקב מצוקה עוברית בסמוך ללידה, וכתוצאה מכך היילוד סבך ממוצקה עוברית קשה, אז יש לבחון אם הצוות הרפואי פעל נכון ועל פי הספרות הרפואית המקובלת.

יש לבחון לעיתים אם הנכות נגרמה במהלך חייו של הילד או הנפגע, אז יש לבחון אם הגורם לנזק אובחן וטופל כראוי (לדוגמא זיהום שלא אובחן ולא טופל במועד, דימומים, וחסימות של מערכות בגוף שלא אובחנו, ועוד).

בתביעות רשלנות רפואית שצוינו לעיל לרוב מדובר בנזקים משמעותיים, ולכן בתי המשפט מפצים את הנפגע בסכומים גבוהים מאוד שעולים כדי מיליוני שקלים. כספים אלו נועדו לכסות את העלויות עבור הנזקים שנגרמו וייגרמו לו בהמשך חייו.

זכויות הילד הנכה
זכויות הילד הנכה

 

כספי התביעה – שיפור החיים לילד הנכה

רק לשם ההמחשה, משרדנו שטיפל בקטין בזכויותיו בביטוח הלאומי, הבחין כי המום מסוג מיקרוצפליה ו- IUGR שנמצאו אצל הקטין ניתנים היו לאבחון במהלך ההריון. הוגשה תביעה, ולאחרונה, כעבור שנתיים מאז שהוגשה התביעה, ניתן פסק דין ע"י בית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת ת"א 12074-07-10 על סכום של כ- 13.5 מיליון ₪, ולאחר ניכוי כספי הביטוח הלאומי, כ- 11.5 מיליון ₪.

כספים אלו שמתקבלים בידי הקטין משמשים אותו ואת משפחתו להענקת איכות חיים משופרת וקבלת טיפולים רפואיים ופרה רפואיים לשם שיפור מצבו ומניעת התדרדרות שלו.

אכן, כאשר נגזר על משפחה לגדל ילד עם מומים קשים, הם מוצאים עצמם מול אתגר בלתי רגיל. אולם, חשוב לדעת במיוחד בשלב קשה זה לבחון את הזכויות של ילד נכה, בראש ובראשונה בביטוח הלאומי ומיד לאחר מכן בגורמים שעשויים היו למנוע את התוצאה הקשה, במקרים המתאימים לכך.

 

אם גם לכם יש ילד נכה ואתם זקוקים לייעוץ משפטי לגבי זכויותיו , פנו לשותף במשרד עורכי הדין שטובר טולדנו – משרד בוטיק המטפל בתביעות רשלנות רפואית מורכבות ומסייע בתביעות מול המוסד לביטוח הלאומי.

לשיתוף המאמר לחצו
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
איחור באבחון סרטן הערמונית
איחור באבחון סרטן השחלות
רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב
רשלנות רפואית באבחון סרטן הלבלב
איחור אבחון גלאוקומה מולדת
איחור באבחון גלאוקומה מולדת
זירוז לידה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.