לייעוץ משפטי חייגו:
077-231-4932

רשלנות רפואית תינוקות

רשלנות רפואית בתינוקות אינה בהכרח מקרה קיצון כדוגמת פרשת "רמדיה" בו הוכח מעל לכל ספק נזק לתינוקות ותמותת תינוקות בעקבות מכירת מזון תינוקות לוקה בחסר. רשלנות רפואית בתינוקות עלולה להגרם בעקבות טיפול רפואי לקוי, תרופה או מזון שהסבו נזק גופני קשה ועוד.

 

התרשלות רפואית בתינוקות

הממסד הרפואי על כל עובדיו, רופאים, אחיות, בתי חולים, קופ"ח ואחרים נועדו על מנת להעניק טיפול רפואי ראוי ואמין. מעצם עבודת הרפואה המבוצעת בידי אדם, עלולות להתרחש טעויות אנוש במסגרת הטיפול הרפואי – אולם כאשר טעויות אלו חורגות ממסגרת ההתנהגות והמיומנות הסבירה והמקובלת בעולם הרפואה ואף גורמות לפגיעה חמורה וארוכת טווח – אזי מדובר ברשלנות רפואית. קל וחומר כאשר עסקינן בתינוקות חסרי אונים ויכולת לבטא עצמם ותלויים לחלוטין בהוריהם ובממסד הרפואי. רפואת תינוקות הינה ענף רפואי עדין ומורכב, בעל היבטים ייחודים משלו הדורש התייחסות והתמחות ייחודית ולו מעצם יכולותיו הפיסיות והוורבליות של התינוק.

האבחון הרפואי לתינוקות חייב להיות מקיף ומדויק על מנת לשלול כל בעיה ולמנוע נזקים משמעותיים ארוכי טווח ואף מוות לתינוקות. נוסף על כך, ישנם מקרים רבים בהם מחלות תינוקות נובעות עוד מרשלנות רפואית בהריון או בלידה ותביעות רשלנות רפואית רבות מקורן בתקופה זו.

 

מקרים נפוצים של רשלנות רפואית בתינוקות

סיבוכים של גסטרסטום – התקנה לקויה של צינור הזנה לקיבה PEG

 

התרשלות רפואית בתינוקות

 

מהי רשלנות רפואית בתינוקות ומתי היא מתרחשת?

רשלנות רפואית היא תופעה כואבת (במיוחד כשמדובר בתינוקות וילודים), הפוגעת בחפים מפשע ומשאירה צלקות נפשיות וגופניות לכל החיים ביילוד ובבני משפחתו. כהורים וכבני משפחה של הרך הנולד, מצב זו מותיר אותנו בתחושת חסרי אונים, הנובעת מהתנפצות האשלייה שמערכת הבריאות תספק את הטיפול המיטבי ליקירינו. כאשר הדבר קורה, המשפחה נותרת שבורה ותוהה כיצד ניתן לתקן את העוול שנגרם לה.

רשלנות רפואית בטיפול בתינוקות מתרחשת כאשר גורם רפואי מטפל ביילודים או פגים ברמה מקצועית נמוכה מזו המצופה ממנו לפי הסטנדרטים הרפואיים המקובלים. הדבר בא לידי ביטוי בחוסר מיומנות, באי נקיטת אמצעי זהירות הולמים, או בסטייה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת.

כאשר כתוצאה מכך, נגרם לתינוקות נזק שניתן היה למנוע אילו הטיפול הרפואי שניתן להם היה נאות והולם, יש מקום לשקול את האפשרות להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בתינוקות.

על ההשלכות הכואבות של רשלנות רפואית בתינוקות

כאמור, הטיפול הרפואי ביילודים ופגים מעורר דאגה מיוחדת בקרב הורים, בשל גילם הרך ופגיעותם הרבה. מטבע הדברים, ישנה תחושת חוסר אונים כאשר התינוק או הפג נמצא בידיים רפואיות, הנגזרת מהדאגה הכבדה לשלומו והרצון להגן עליו.

למרבה הצער, לעיתים נופלות טעויות ומתרחשים כשלים בטיפול הניתן לרך הנולד, אשר מוגדרים כרשלנות רפואית. טיפול רשלני זה יכול לגרום נזקים קשים ובלתי הפיכים לילוד או לפג, המשפיעים על חייהם לאורך שנים. מעבר לפגיעה בילד עצמו, ישנן גם השלכות מרחיקות לכת על התא המשפחתי. מצב זה של טיפול רפואי לקוי מוגדר אם כך במונחים משפטיים, כרשלנות רפואית בילודים ובפגים.

למותר לציין כי רשלנות רפואית בטיפול בתינוקות ופגים היא אחת הסוגיות הכואבות והמורכבות ביותר בתחום הרפואה. כהורים אנו מפקידים את היקר לנו מכל בידי מערכת הבריאות, ומצפים לטיפול המיטבי והמסור ביותר. כאשר הדבר לא קורה, ונגרם נזק בלתי הפיך לילדנו עקב טיפול רשלני, הפגיעה היא עמוקה וכורכת היבטים רפואיים, משפטיים, כלכליים ורגשיים מורכבים ביותר.

במה רשלנות רפואית בתינוקות עשויה להתבטא?

רשלנות רפואית בתינוקות ופגים יכולה להתבטא בדרכים שונות, אך להלן כמה מהדוגמאות הבולטות:

  • אי אבחון או אבחון שגוי של מצבים רפואיים המצריכים טיפול מיידי, כגון זיהומים, מומים מולדים, בעיות נשימה וכדומה.
  • שגיאות בטיפול בתינוק, כמו מתן תרופות במינון לא נכון, ביצוע ניתוחים או פרוצדורות רפואיות שלא לפי הנהלים המקצועיים וכדומה.
  • עיכוב במתן טיפול מציל חיים, לדוגמה אי הפניית התינוק בזמן ליחידה לטיפול נמרץ או אי ביצוע החייאה כנדרש.
  • פגיעות גופניות כתוצאה מטיפול לקוי או שימוש לא תקין בציוד רפואי, כמו כוויות, פציעות ושברים ביילוד.
  • חוסר תשומת לב להנחיות ועדכונים של ההורים לגבי בריאות התינוק.
  • היעדר מעקב הולם אחר ליקויים רפואיים ידועים של התינוק לאחר השחרור מבית החולים.

במקרים אלו, הפנייה לעורכי דין המתמחים בתביעות רשלנות רפואית, ובפרט בתחום הטיפול בילודים ופגים, יכולה לסייע במתן מענה הולם למשפחה במישור המשפטי והכלכלי. משרד עו"ד שטובר טולדנו מנוסה ביותר בתביעות מסוג זה ויכול לספק לכם ליווי וייעוץ מקצועיים בתהליך. אל תהססו לפנות אלינו לקבלת סיוע.

כיצד ניתן להוכיח כי אכן התרחשה רשלנות רפואית בתינוקות?

על מנת להוכיח שהתרחשה רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בתינוק, יש להראות כי התקיימו שלושה יסודות:

  1. רשלנות – יש להוכיח שהגורם הרפואי הנדון הפר את חובת הזהירות כלפי התינוק או הפג. זאת על ידי מתן טיפול שאינו עומד בסטנדרט המקצועי הנדרש.
  2. נזק – יש להוכיח שכתוצאה מהתנהלות הגורם הרפואי המדובר, נגרם נזק כלשהו לתינוק או לפג.
  3. קשר סיבתי ברור – יש להראות כי הנזק נגרם כתוצאה ישירה מההתרשלות הרפואית. לעיתים הקשר הסיבתי ברור מאליו, אולם במקרים מסוימים, כגון כאשר הייתה מחלה קודמת או סיבוכים במהלך הלידה, הקשר הסיבתי עלול להיות מורכב יותר להוכחה.

יתרה מכך, תביעות משפטיות הנוגעות לרשלנות רפואית בטיפול בילודים, פגים ותינוקות מסתמכות בדרך כלל על חוות דעת של מומחה רפואי בתחום. המומחה, שלרוב הוא נאונטולוג או רופא ילדים, בוחן את המקרה וקובע האם הטיפול שניתן חרג מן הסטנדרט המקצועי המקובל. חריגה זו יכולה להיות בין אם בפעולות רפואיות שבוצעו שלא כהלכה, ובין אם בהחלטה שגויה להימנע מטיפול חיוני שהיה צריך להינתן. מסקנותיו של המומחה תומכות אם כן בטענות כתב התביעה בדבר קיומה של רשלנות רפואית.

כיצד בתי המשפט בישראל מכריעים בתביעות פיצויים המוגשות בגין רשלנות רפואית בתינוקות?

על מנת לקבוע האם אכן התרחשה רשלנות רפואית בטיפול בילודים ופגים, בתי המשפט משתמשים ב"מבחן הרופא הסביר". במסגרת מבחן זה נבדקות החלטות הצוות הרפואי ופעולותיו ביחס לסטנדרטים המקצועיים ולידע הרפואי העדכני באותה העת.

בתי המשפט בוחנים האם ההחלטות התבססו על הידע והניסיון הרפואי הרלוונטי, והאם הטיפול שניתן עמד ברמה המקצועית המקובלת בקרב הקהילה הרפואית. כמו כן נבחן האם ננקטו כל אמצעי הזהירות שרופא סביר אחר היה נוקט באותן נסיבות. הכרעת בית המשפט מסתמכת במידה רבה גם על חוות הדעת המומחים, עדויות וממצאים הקשורים למקרה.

איך נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בתינוקות?

לאחר שהוכחה הרשלנות הרפואית עצמה, בית המשפט עובר לקבוע את גובה הפיצויים שייפסק לטובת הניזוקים.

בקביעת הסכום מתחשב בית המשפט במספר רב של שיקולים, ביניהם: היקף הנזק שנגרם והשפעתו על חיי הניזוק, כולל השלכות תעסוקתיות, גילו של הניזוק, באיזו מידה קוצרה תוחלת החיים שלו, רמת הכאב והסבל שחווה וצרכים רפואיים עתידיים הנובעים מהרשלנות.

שילוב של שיקולים אלו ונוספים, יוביל לקביעת גובה פיצוי הולם וצודק עבור המקרה הספציפי הנידון בפני בית המשפט.

האם על תביעות רשלנות רפואית בתינוקות חלה תקופת התיישנות?

בניגוד להתיישנות הסטנדרטית של 7 שנים על תביעות רשלנות רפואית, הרי שבמקרים של רשלנות בטיפול בילודים ופגים חלים כללים ייחודיים.

שם, מרוץ ההתיישנות מתחיל רק מרגע שהקטין מגיע לגיל 18, כלומר באפשרותו להגיש תביעת פיצויים בגין נזקיו, עד הגיעו לגיל 25. הדבר נועד להתחשב בעובדה שמדובר בפגיעה שאירעה בגיל צעיר ביותר.

עם זאת, מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום זה, על מנת לוודא שאכן נשמרים התנאים המשפטיים להגשת תביעה. יש להימנע מהסקת מסקנות מוטעות שעלולות לגרום להתיישנות התביעה בטרם עת.

 

רשלנות רפואית תינוקות
רשלנות רפואית תינוקות

 

עורך דין רשלנות רפואית מתמחה בתינוקות

עוה"ד שטובר וטולדנו מתמחים בייצוג משפטי וניהול תביעות רשלנות רפואית ובהם רשלנות רפואית בתינוקות, תוך הצבת סטנדרט גבוה למקצועיות, נחישות ורגישות, במטרה להוכיח שאכן התרחשה רשלנות בטיפול הרפואי שהוענק לילדכם ועד מיצוי מלוא הזכויות המשפטיות והפיצוי ההולם ללקוח. משרדנו פועל בשיתוף פעולה עם המומחים הרפואיים הטובים ביותר, העורכים חוות דעת רפואיות לגיבוי תביעות רשלנות רפואית בתינוקות:

רשלנות רפואית בתינוקות שמקורה ברשלנות רפואית בהריון ו/או בלידה, מומים בתינוקות שלא אותרו במועד ,פגיעה בלתי הפיכה בתינוקות, אבחון לקוי או מאוחר למחלות וגידולים, טיפול רפואי לקוי או מניעת טיפול רפואי בתינוקות, אשר הסב נזק גופני ונכות, תרופות לתינוקות שהיו רגישים אליהן והסבו תופעות לוואי חמורות, אבחון לקוי לממצאי בדיקות של תינוקות ועוד.

נפגעתם מרשלנות רפואית בתינוקכם? טיפול רפואי מרושל? אתם לא לבד! החוק עומד לצידכם: אתם זכאים לפתוח בתביעה משפטית כנגד הממסד הרפואי האחראי לכך ולזכות בפיצוי כספי אשר יקל על המשך חייכם וחיי תינוקכם בעתיד. אל תהססו, התקשרו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

לשיתוף המאמר לחצו

שאלות ותשובות בנושא של רשלנות רפואית תינוקות

קיימים מספר סימני אזהרה שעשויים להעיד על רשלנות בטיפול בתינוק, ביניהם עיכוב משמעותי באבחון או בטיפול שגרם להחמרה במצב, טעויות חוזרות במתן תרופות או בביצוע פעולות רפואיות, אי הקפדה על הוראות המשך טיפול שניתנו בבית החולים, היעדר מעקב צמוד אחר מצבים רפואיים ידועים וכדומה.
לרשלנות בשלב כה קריטי בהתפתחות יכולות להיות השפעות קשות וארוכות טווח על התפתחות הילד, בריאותו, איכות חייו ואף תוחלת החיים שלו. כמו כן הדבר גורר נזק כלכלי וגובה מחיר נפשי כבד מכל בני המשפחה.
כן. בניגוד להתיישנות רגילה, ניתן להגיש תביעה על רשלנות בפגים וילודים עד 7 שנים מיום שהנפגע מגיע לגיל 18, כלומר עד גיל 25.
גובה הפיצוי נקבע לפי חומרת הנזק, השפעתו על איכות החיים וכושר ההשתכרות של המטופל, גילו, הצרכים הרפואיים שלו בעקבות המקרה, קיצור תוחלת החיים ועוד.
תוכן עניינים
עו"ד יוסי טולדנו
עו"ד יוסי טולדנו

מומחה משפטי בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית. ייצג בעבר את הממסד הרפואי ועל שמו רשומים הלכות ופסקי דין רבים בתחום זה. ממקימי משרד עורכי הדין שטובר & טולדנו בירושלים.

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו לנו פרטים וניצור קשר
מידע נוסף
רשלנות באבחון שבץ מוחי
רשלנות באבחון שבץ מוחי
רשלנות רפואית במעקב אחרי בדיקות
רשלנות רפואית במעקב אחרי בדיקות
רשלנות באבחון התקף לב
רשלנות באבחון התקף לב
טעות במתן תרופה
טעות במתן תרופה
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין מטעם שטובר טולדנו, אשמח לקבל פרטים.